Woord weg na de kerkdienst

Ds. A.T. Vergunst / 2 reacties

Vraag

Aan dominee Vergunst uit Nieuw-Zeeland. Als ik in de kerk zit word ik wel eens geraakt door het Woord, maar ben ik uit de kerk dan is alles weer weg. Wat moet ik dan doen? En hoe kan dat?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wees de Heere dankbaar dat Hij je door het Woord raakt. Velen komen en gaan zonder maar iets te ervaren. Het Woord doet hen niets. Het raakt niet; het trekt niet; het verwondert niet. Als jij dat wel mag ervaren, dan zou ik beginnen om de Heere daarvoor te danken. Maar we moeter er niet op bouwen. In geraakte gevoelens en indrukken ligt geen hoop voor de zaligheid. Het kan zijn dat jij het heel fijn vindt om die 'gevoelens' te ervaren. Soms denken we onbewust: Nu is er wat hoop voor mij omdat het Woord mij raakte en ik indrukken heb over wat God zegt. Ik begrijp heel goed als je dat denkt, maar zulke gedachten zijn ook weer bedriegelijk. De hoop voor ons is nooit in wat wij gevoelen maar alleen in de Persoon en het werk van de Heere Jezus. Nu weet ik niet of jij inderdaad zo op de 'indrukken' reageert als ik hierboven schreef. Maar denk er eens over of dat het zo misschien is. Als dat waar is, dan kan het best zijn dat God je bewaart om daar een grond van te maken, want je schreef dat het uit de kerk weer gelijk weg is.

Ik vraag me ook of wat je bedoelt met "dan is alles weer weg?" Bedoel je dat de 'gevoelens' weg zijn of bedoel dat de waarheid die indruk maakte helemaal weer vervaagt en dus verder niet een invloed op je uitoefent in de rest van de week? Stel nu eens dat in de preek je geraakt wordt door de gedachte dat “wij verloren zijn door onze eigen schuld." Je voelt sterk de waarheid daarvan en in je hart bid je: "Ja, Heere, het is ook zo; ik ben verloren en het is allemaal mijn eigen schuld. U doet geen onrecht als u mij laat waar ik mijzelf in bracht." En voor een moment kan het zijn dat je hele hart erin mee komt. Na de kerk kan het zijn dat de indruk van die waarheid niet meer zo gevoelig is (het is alles weer weg!).  Maar blijft die waarheid in je gedachten gedurende de week? Brengt wat je hoorde je tot gebed en zoeken? Laat die waarheid je niet los zodat je ook in die week ermee bezig bent? Toch kan het zijn dat de 'gevoeligheid' van die zondag er niet is hoewel de waarheid wel ervaren wordt.

Vraag de Heere maar dagelijks of Hij je hart wilt openen voor de waarheid die je volgende week zondag weer mag horen. Een predikant moet zich voorbereiden voor zondag maar ook de gemeente. Hij is bezig met het zaad; wij moeten bezig zijn met onze 'akker' (ons hart). Blijf de middelen gebruiken die God heeft gegeven voor het werk van Zijn zaligmaken. Wacht op Hem en heb goede moed: want met de Heere is verlossing!

Sterkte en hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

2 reacties
famtvisser
mag ik je, zonder iets van het antwoord van Ds. Vergunst af te doen, een praktische tip geven, wat voor mezelf erg waardevol blijkt!? n.l. het maken van notities onder de preek. Dan kun je het thuis nog eens nalezen en komen er vanzelf weer dingen naar boven. Gods Zegen.
ostrogoot
Als een dominee niet de gave heeft het woord te verkondigen dan komt de boodschap niet aan. Er zijn veel dominees die de gave niet hebben om hun verhaal te doen. Zij zijn saai en langdradig. Als toehoorder mag je eisen stellen aan de preek. Als een dominee zijn toehoorders niet kan boeien dan ligt het niet aan de zondige staat van de mensheid maar aan de dominee. Een lange preek verslapt de aandacht, voorspelbaarheid is oersaai, tussenzang is dodelijk voor de preek, blijven hangen in de zonde evenzo. Ik heb honderden preken gehoord en beluisterd maar weinig zijn blijven hangen. De lessen van mijn geschiedenisleraar op de HAVO daarentegen zijn mij bijna allemaal in het geheugen gegrifd. Hij opende boeiend en uitdagend, had linken naar het heden en had een missie...
Laat de dominee een soort PABO opleiding volgen en weten hoe je een preek pakkend kunt openen, hoe je tot de kern kunt raken en daarbij mooi en met een brugje naar het leven moet afsluiten.
er zijn veel dominees maar er zijn maar een paar goede, een dominee wordt onderhouden door de gemeente en de gemeente mag eisen stellen en jaarlijks een evaluatiegesprek eisen, met verbeter punten