Vrouw van een predikant

Ds. M. Baan / 1 reactie

Vraag

Is het de bedoeling dat een vrouw van een predikant ook pastoraal werker is? Onze predikant heeft al heel veel fouten gemaakt doordat zijn vrouw zich met zijn werk bemoeide.

Antwoord

Beste mensen,

Ik kreeg eens tijdens een pastoraal bezoek de volgende vraag voorgelegd: “Is het de bedoeling dat de vrouw van onze huisarts ook patiënten behandelt? Onze dokter heeft al heel veel fouten gemaakt doordat zijn vrouw zich met zijn werk bemoeide.”

Ik heb toen het volgende geantwoord: “Misschien zou die vrouw van de dokter er wijzer aan doen vooral haar man op een andere manier te ondersteunen, zoals: hem goed voedsel voor te zetten, zijn kleding op orde te houden, hem raad te geven als hij dat vraagt, eventueel zijn boekhouding bij te houden, zo weinig mogelijk ruzie met hem te maken en tijdig met hem op vakantie te gaan.”

Wellicht zouden slechts een paar woorden veranderd hoeven te worden om het antwoord te vinden op de gestelde vraag?

Met een hartelijke groet en knipoog,
Ds. M. Baan, Veenendaal

1 reactie
tja
Als die vrouw een pastorale opleiding heeft gevolgd (wat iets anders is dan een studie theologie) waarom zou ze dan geen pastoraal werk kunnen doen in de gemeente?
Vrouwen zien weer andere dingen dan mannen en de combinatie predikant/vrouwelijk gemeentelid is ook niet altijd handig gebleken.