Filter op smartphone

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Wij hebben twee zoons van 16 en 17 jaar. Allebei een mobiel met daarop een app van YouTube. Wij hebben daar eens op gekeken, maar alle filmpjes kunnen ze bekijken zonder dat het gefilterd wordt. Mijn vraag is nu of zo'n app ook gefilterd kan worden? Onze huiscomputers hebben een kliksafefilter, maar een app wordt dus waarschijnlijk niet gefilterd.

Antwoord

De vraag over de apps via het filter van Kliksafe is bij ons bekend. Het heeft met instellingen te maken van zowel smartphone als het filter van Kliksafe. Via een vaste pc wordt alles goed gefilterd, maar met een smartphone kunnen alle apps worden bekeken. Het probleem is bekend bij de technische collega's. Een goede oplossing is vraag twee.

Laat de vraagsteller contact opnemen met de Servicedesk per mail naar servicedesk@kliksafe.nl.

Met vriendelijke groet,
Kliksafe,
Piet de Wolf

Naschrift redactie op 23-06-2014:
Vanaf vandaag biedt Kliksafe een app aan – Kliksafe Mobi - om het internetverkeer op smartphones en tablets te filteren. Deze app is beschikbaar in de Google Play-store.

Tags in dit artikel:

internetsmartphone
7 reacties
sydneylover
Ik begrijp de vraag wel en in zekere zin is het antwoord ook eerlijk, namelijk dat er geen afdoende oplossing bestaat.
En mocht het al thuis goed geregeld zijn: iedere willekeurige mobiele 3G of andere wifi-verbinding biedt wel ongefilterd internet. In de (intercity) trein is het al gratis om maar een plek te noemen waar veel jongeren er gebruik van maken.

Kortom: de technische mogelijkheiden zijn ontoereikend. En dus komt het verantwoord gebruik bij de gebruiker zelf te liggen.

En dus zijn er voor ouders 2 oplossingen: Óf radicaal verbieden, óf samen met je pubers de regels van verantwoord gebruik vaststellen en die handhaven. Tenslotte heeft iedereen zelf de keus om bepaalde video's, sites, noem maar op wél of níét te bezoeken!
mluther
Beste vraagsteller,

Als je thuis een Kliksafe verbinding hebt en je maakt met de smartphone hiermee verbinding, dan werkt ook het filter hierop. Echter als je zoons een mobiel internet abonnement hebben dan wordt dit inderdaad niet gefilterd. Dat kan ook niet, want het is een andere verbinding (via bijv. Vodafone, T-Mobile etc.).

Thuis heb ik ook Kliksafe filter ertussen. Je kan wel alle apps downloaden, maar niet alle apps werken. Dumpert.nl, heeft een app. Die kan je downloaden, maar die doet niets, omdat de website geblokkeerd wordt in het filter van Kliksafe (overigens onterecht, want entertainment zou in mijn filterprofiel niet geblokkeerd mogen/moeten worden.

Tot slot, ondanks dat je als ouders voorzorgsmaatregelen neemt, kunnen kinderen dus alsnog in aanraking komen met open internet (zoals sydneylover al zegt). Belangrijk is dan ook om met de kinderen in gesprek te blijven, samen te bidden en zeker ervoor zorgen dat er in alle openheid gesproken kan worden over alles.
Kees123
Als je je kinderen geen internet zonder filter toevertrouwt en apps niet gefilterd kunnen worden, dan geef je ze toch een telefoon zonder internet.
Sterretje
@Kees123 En dat is dan weer een beetje kortzichtig gedacht ;)
marianne23
U zou nog kunnen kijken naar Mobiflock. Wellicht heeft u daar iets aan. Het is daar niet mogelijk om apps te filteren, maar om het bijvoorbeeld op een tijdklok oid te zetten.
roos2
Neem eens een kijkje op www.emobiel.nl
Gandalf01
Ga iets verbieden, en het wordt extra aantrekkelijk, extra interessant. Leg je kinderen de gevaren uit van het internet, en hoe ze er goed mee om kunnen gaan. Ze zijn oud en wijs genoeg hier zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Voor de jeugd van tegenwoordig is het een eitje om filters te omzeilen (zeker de filters van kliksafe, bij ons was het vroeger een sport wie er weer het eerst een manier had gevonden om deze filter te omzeilen), hier help je ze echt niet verder mee. Juist alle ophef en al dat gedoe erover maakt het voor pubers interessant om uit te proberen.