Studenten van de Gereformeerde Gemeente in Nederland

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Hoe worden de studenten van de Gereformeerde Gemeente in Nederland opgeleid?

Antwoord

Om u zo goed mogelijk te kunnen antwoorden heb ik contact gezocht binnen het genoemde kerkverband. Ik geef het u zo getrouw mogelijk door.

U zult waarschijnlijk wel weten hoe de gang van zaken rond het Curatorium in zijn werk gaat. Iemand die meent een roeping te hebben, moet hiervoor een attest bij zijn kerkenraad afhalen en daarmee naar de vergadering van het Curatorium gaan. Het Curatorium beslist dan of iemand al dan niet wordt toegelaten tot het volgen van de studie aan de Theologische School.

De lessen van de Theologische School beginnen zo rond begin september, dus na de zomervakantie. Deze school is niet gevestigd in een specifiek gebouw, zoals bij de Gereformeerde Gemeenten, maar vanwege het lage aantal studenten worden de lessen gewoon aan huis gegeven. Dit gebeurt in de pastorie van ds. J. Roos in Barneveld, die het grootste deel van de lessen verzorgt. Voor de praktijkervaring van een kerkzaal wordt uitgeweken naar het kerkgebouw van Barneveld. Een- of twee dagdelen per week gaan de studenten naar Opheusden, om daar les te krijgen van de andere docenten (ds. A. van Voorden en diaken M. Meijering). De studenten krijgen les in o.a. hermeneutiek, dogmatiek, homiletiek, kerkrecht, bijbelse en kerkgeschiedenis etc. Wanneer een student daar capaciteit voor heeft, is er ook een mogelijkheid om in de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks) onderwezen te worden. Dit is bijvoorbeeld het geval met student O. M. van der Tang.

Na elk jaar zijn er examens, waar de stof die verondersteld wordt geacht, getoetst wordt. Als de examens gehaald zijn mag de student verder naar het volgende leerjaar. De examens worden bijna altijd naar tevredenheid gemaakt. Alle examens worden afgenomen in bijzijn van het Curatorium. Zij beslissen over de vraag of de student al dan niet geslaagd is. De synode krijgt hierna de gelegenheid om de beslissing van het Curatorium goed- of af te keuren. In principe neemt de synode altijd het besluit van het Curatorium over. Na de examens van het tweede leerjaar krijgt de student een preekconsent, wat inhoudt dat hij mag gaan proponeren binnen de gemeenten. Na het eind van het derde leerjaar wordt de student getoetst aan de hand van een proefpreek. Als dit met voldoende resultaat afgerond wordt, wordt de student (vanaf dan: kandidaat) beroepbaar gesteld. De kandidaat kan dan een beroep aannemen en in zijn gemeente als predikant bevestigd worden.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp