Ongezellig zonder vrouw

C. M. Chr. Rots - de Weger / 12 reacties

Vraag

Wij zijn een stel van eind 30 en nog niet zo lang getrouwd. Ondanks dat we echt heel erg veel van elkaar houden, zijn we heel verschillend van karakter. Maar dat geeft niet. Zij heeft kanten die ik niet heb en andersom ook. Zo kunnen we elkaar mooi aanvullen. Wat we wel lastig vinden is om een goede manier te vinden in de activiteiten 's avonds/doordeweeks. Ik (man) was voor ik trouwde altijd gewend om 's avonds rust te hebben, met een boek op de bank bijvoorbeeld. De werkdag is al vol genoeg en dan 's avonds lekker relaxen. Mijn vrouw is juist meer van het actieve, als er niets thuis te doen was bedacht ze wel wat of zocht ze gezelligheid bij broers/zussen of vrienden. Nu we getrouwd zijn moeten we daar samen een middenweg in zien te vinden. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn bij mijn vrouw, gewoon een bakje koffie, praten over van alles, lezen, soms wat rommelen in huis. Mijn vrouw vindt dit uiteindelijk ook prima (meer rust dan voorheen), maar heeft ook vioolles één keer in de twee weken dagen, twee uur 's avonds. Als zij dan weg is, vind ik het zo stil in huis, ik baal er vreselijk van. Ik kan me er niet toe zetten om dan lekker een boek te lezen, terwijl ik dat wel graag doe. Soms ga ik van narigheid maar alvast naar bed. Mijn vrouw vindt dit ook vervelend voor mij, maar is erg gehecht aan haar tweewekelijks 'uitje'. Ze somt dan van alles op wat ik wel kan doen, in de tuin klussen, op de koffie bij vrienden, lezen, studie oppakken, koor o.i.d. Het liefste zou ik hebben dat ze stopt met vioolles zodat ze gewoon elke avond gezellig thuis is, maar dat kan toch ook niet. Wat raadt u ons aan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eerst dacht ik dat de vioolles om de twee dagen is, maar verder lezende blijkt er een schrijffoutje te zijn ingeslopen (inmiddels hersteld – red.) en is het één maal per twee weken een avond alleen thuis. Wil je mijn eerste ingeving horen? Mán, waar héb je het over, slechts één keer in de twee weken, waar waarschijnlijk nog vakanties af gaan ook. Ik denk dat menigeen jaloers op je is voor wat tijd-samen-doorbrengen betreft!

Wat ik jóú aanraad? Maak je huwelijk niet kapot door zó je vrouw te claimen! Confronterend, als je pas getrouwd bent? Misschien, maar ook duidelijk, toch?

Zoek zelf bezigheid, wat je nog gaat dóén ook in die paar uurtjes (net zo lang, tot je tijd te kórt komt!). Lees eens een goed boek over relaties onderhouden, zoals bijvoorbeeld “Grenzen in het huwelijk” van Henry Cloud en John Townsend of “Het huwelijk, Gods wijsheid over gevende liefde” van Tim Keller.

Zorg, dat het gezellig is in huis als jullie samen zijn. Verziek het niet door jouw gedrag! Zorg, dat je háár de vrijheid gunt om eigen talenten te ontwikkelen, om eigen hobby’s te kunnen uitoefenen. Geef haar applaus bij de concerten die er misschien zijn of nog gaan komen. Je leeft niet alleen, op je eigen eilandje, maar déélt het leven met iemand die ánders is. Zie de verschillen als uitdagingen en niet als een bedreiging voor je eigen leven. Liefde is toch vooral: de ánder gelukkig maken? Gún haar het plezier in de muzieklessen!

Meer ga ik niet zeggen.

Sterkte ermee!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

claimenvrijheid
12 reacties
Race406
Waarvan akte!
pannenkoek
Idd, jaloers, dat zullen er velen zijn...
Avonden waarin mijn man weg is. 3 of 4 per wk. Drukte met de akkerbouw. Werkdagen van 6.30-22.30( Gelukkig is dit alleen maar in voorjaar en najaar.) Dochter zei vrijdagmorgen, 'ik heb papa vanaf maandag al niet meer gezien....'
Kijk naar wat je wel hebt: 13 vd 14 avonden is ze thuis!
lia78
@Pannenkoek, nou inderdaad, hier net zo! Leuk he, dat voorjaar;-) Vraagsteller: Misschien heb je nog werkzaamheden die je doen kan in die ogenblikken, boekhouding, wat dan ook? Dan hoeft dat tenminste niet te gebeuren als je lekker samen thuis bent...
Catherine
Ik heb ook een man die vaak weg is en ik vind het zelf geen enkel probleem. Als het vanwege een goede reden is. (Je zult maar een echtgenoot(e) langdurig in zorginstelling hebben.)
Ik heb al snel geleerd om leuk gezelschap voor mezelf te zijn.
@Vraagsteller: eerlijk gezegd vind ik dat jouw echtgenote zich al heel erg aan jou heeft aangepast. Ze was van het gezellig weg gaan en nu wil jij avond aan avond samen op de bank? En dat doet ze, behalve 2 uurtjes per 14 dagen.
Gehuwd zijn is geven EN nemen. Je bent wel getrouwd, maar niet aan elkaar vastgeklonken, zodat er geen bewegingsvrijheid meer is voor de ander.
Als je het toch moeilijk blijft vinden om die 2 uurtjes alleen thuis te zijn, ga dan ook een cursus volgen, er is zoveel aanbod!
Ik wens je nog veel gelukkige huwelijksjaren, met prachtige vioolmuziek!
Autumn
Eens met Catherina. De echtgenote van de vragensteller heeft zich al heel erg aangepast aan jouw ritme van 's avonds op de bank zitten. Gun haar dan ook haar tweewekelijkse uitje vioolles! En nog wel meer daarnaast: ga niet moeilijk doen als ze een avondje uit wil met vriendinnen, familie of met jou. Als dat bij haar past en zij wordt daar gelukkig van, dan vind ik dat je daar in mee moet gaan en het moet accepteren. Zij accepteert het ook van jou dat jij elke avond op de bank zit en een boek leest.

Ik vind het ook erg gezellig om samen thuis te zijn met mijn man, maar ik geniet er ook van als hij met zijn vrienden op stap gaat of als ik een avondje met een vriendin de stad in ga. Dat we elkaar daar de ruimte voor geven, maakt het weer extra leuk om gezellig een avond samen op de bank te zitten.
43843
Prachtig antwoord van Marijke Rots.
@ Pannenkoek dat is natuurlijk ook niet gezond, als je dochter haar vader de hele week niet ziet of spreekt. Nodig wat aan doen.
pannenkoek
@43843, Dat is nu +/- 5 weken zo, en in de zomer wat langer. Als ie op de andere boerderij ah werk is, is dat zo, anders niet. En als het regent is ie thuis. Ons werk ( jouw boterham, aardappel en suikerklontje) is weersafhankelijk, dus nu moeten we hard ah werk. Een flinke bui regen, en hij is weer 3 dagen thuis met eten. Jij ook weer blij :-)
anna30
Eens met bovenstaande antwoord en reacties. Je hebt echt niks te klagen hoor! Ik werk zelf in de zorg en ben vaak 2 of 3 avonden per week van huis. En elke maand 3 nachten! Mijn man vindt dat ook stil, maar maakt hier geen probleem van. Naast mijn werk heb ik ook mijn eigen dingen en ga ik graag eens een avondje naar een vriendin of concert. Net als dat mijn man ook wel eens een avondje weg is. Moet kunnen toch? Ik zou het maar benauwd krijgen van elke avond bij elkaar op de bank te zitten....
rednas
Het kan ook anders: na overleg met elkaar hebben mijn man en ik een huis gehuurd in een andere woonplaats, waarna mijn man zonder overleg toch in dezelfde woonplaats is gebleven door zonder overleg met mij een huis te huren en een pand voor zijn werk, terwijl ik al naar het andere huis verhuisd was. De afstand is 78 km.
Hij komt alleen de zondag, want verder heeft hij geen tijd, zondags slaapt hij de halve dag, want dan is hij moe.
Vandaag was ik jarig. Mijn man had geen tijd om te komen. Ik heb een kaart van hem gehad en vanavond nog een klein telefoontje.
Ik bedoel dus met het kan ook anders: dat mijn man onderhand 2 uur in de 2 weken WEL bij me is en de rest NIET.
Dus zo slecht heeft u het nog niet.
(toen we nog wel in 1 huis woonden was het trouwens ook al zo, nooit geen tijd: werken, eten, slapen.)
janvanverweg
ik herken me in de schrijver. ook ik zou het liefst een boek lezen met vrouwlief in de buurt.
maar dat is een denken waarin ik en mijn genot, centraal staat. terwijl ik belooft heb om mijn vrouw lief te hebben en te eren.
soms moet je tegen je gevoel ingaan en een extra stap zetten om je gevoel te corrigeren en op het juiste spoor te zetten.
concreet: gooi je vrouw in de auto en neem haar mee naar haar familie. daar geniet zij van. en jij geniet van het fijt dat je vrouw geniet :)
Vogel55
Beste mijnheer: ga op de vioolles avond vrijwilligerswerk doen, het liefst élke week een avond, dan hebben jullie elkaar wat extra's te vertellen....Ga koffie schenken in het verzorgingshuis, help mee met plaatselijke collectes, talloze organisaties kijken uit naar hulp, loop mee met de buurtpreventie (als jullie die hebben), zoek kleding uit voor Roemenië, Dorcas, het Leger des Heils, bezoekwerk voor de kerk, of,of,of...SUCCES, maar ga niet zitten kniezen, dat houdt je huwelijk niet vol.
AHHK76
Ik vind het supermooi dat jullie op latere leeftijd hebben gevonden en getrouwd zijn en graag zoveel bij elkaar zijn! Echt daar word ik blij van. Hoe vaak is het niet zo dat het gebeurt dat men stopt met investeren in elkaar als men 'onder de pannen' is.
Maar ik dat denk dat jullie ook niet iedere avond samen waren voordat jullie getrouwd waren? Misschien kan het helpen om gezellig een muziekje op te zetten, zodat het niet zo stil is in huis? Er zijn vaak ook bezigheden in de kerk, een koor, een bijbelstudiegroep, een vereniging, die ervoor zorgen dat een van tweeën een avond weg is. Dat kan juist weer nieuwe gesprekstof opleveren voor de andere avonden.
Er is niet voor niets de slogan van een hotel: "waar mevrouw zich uit en meneer zich thuis voelt". Over het algemeen gaan vrouwen liever/vaker uit dan mannen, hoewel het bij sommigen ook andersom is. Geef elkaar de ruimte. Dan houd je het makkelijker goed samen!