Antwoord van de Heere

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Het is mijn hartelijke verlangen om de Heere te volgen en in de keuzes die op mijn pad komen te doen wat Hij wil. Hij is het zo waard. Nu heb ik een vraagje. Al een tijdje worstel ik met een keuze. Ik ben een jonge vrouw, heb een mooi maar intensief gezin van de Heere gekregen daarnaast werk ik nog een aantal uur. Ik werk met plezier maar worstel met de keuze van doorgaan of stoppen met werken, omdat ik het werk zwaar vind, mijn gezin veel van mij  vraagt en ik ontzettend graag veel tijd in hen investeer in liefde, aandacht maar ook om meer bezig te zijn met geloofsopvoeding. Aan de andere kant is mijn werk een oplaadmoment voor thuis. De laatste tijd drukt dit zwaar op mijn hart en vraag dan ook gedurig of Hij mij wil leiden en de weg wil wijzen. Ik vraag niet om een antwoord of je als moeder mag werken met kinderen, maar wel of de Heere altijd antwoordt via Zijn Woord of kan dit ook op andere manieren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Het is duidelijk en herkenbaar waar je mee worstelt. Je vraag is: hoe maakt God aan ons bekend wat Hij van ons wil? Ik denk aan de bekende Psalmregel: “HEER’, ai, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.” Dat is de veiligste weg om achter Gods wil met je leven te komen. En zo gaat het meestal ook. Als je aan de HEERE voorlegt dat je een keuze moet maken en niet weet wat je moet doen en het daarom aan Hem voorlegt, wil Hij ons de weg wijzen. Of via het lezen van een Schriftgedeelte, of via de prediking, of via een Psalm of lied dat je hoort. Soms gebruikt de HEERE iets anders. Bijvoorbeeld dat Hij iemand iets tegen je laat zeggen wat je raakt. Of dat de omstandigheden aangeven wat de andere weg moet zijn.

Als ik lees hoe het in jouw leven gaat, zou ik zeggen: je kunt het beste voorlopig stoppen met je werk en je gaan geven waar je je graag aan wilt geven. Dat zijn heel belangrijke dingen en het is mooi als je je daartoe aangetrokken voelt. Onrust in ons hart kan ook een aanwijzing zijn dat we van levenskoers moeten veranderen. En als je dat doet, zal de tijd leren of je de goede keus hebt gemaakt door de vrede die je op je beslissing krijgt. En wellicht komt er over een aantal jaar weer ruimte om te gaan werken. Ik zou zeggen: leg het voor de HEERE neer en wacht af wat Hij doet. Ik geloof dat Hij je de weg zal wijzen. Dat staat verderop in Psalm 25. Lees het maar na.

Hartelijke groeten en veel sterkte voor de komende tijd.

Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

Gods wil
1 reactie
Jello
De Heere verhoort niet altijd, Hij antwoord niet altijd en daar heeft Hij Zijn wijze bedoelingen mee. Maar Hij hoort je wel altijd, daar mag je op vertrouwen!

Wat nu als je op antwoord wacht en je ontvangt geen antwoord. Er moet toch een keuze gemaakt worden. Alles laten zoals het is, lijkt misschien geen keuze maken, maar is in feite wel een keuze, namelijk je laat de situatie zoals die is.

Als jou niet duidelijk is welke richting je op moet, gebruik dan je nuchtere verstand. God heeft ons de mogelijkheid gegeven om verstandelijke beslissingen te nemen. Uit wat je schrijft sta je voor de keuze om je geheel aan je gezin te wijden, wat je graag doet en waar je gezin bij gebaat zal zijn. Het voordeel van werken is dat je een oplaadmoment hebt, maar tegelijk valt het je zwaar. Dan lijkt de keuze me niet moeilijk, ga voor je gezin, je kinderen hebben je nu nodig, later wordt dat minder en kun je altijd nog werken. Zoek een ander oplaadmoment, af en toe met je man of een vriendin er even tussenuit bijvoorbeeld, als de kinderen op bed liggen?