Logos en rhema

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Is er verschil en zo ja, wat is dan het verschil tussen een woord van de Heere (logos) en een woord van de Heere (rhema)?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Meestel wordt in het NT voor “woord” (van God of van een mens) het Griekse woord logos gebruikt. Maar soms ook het Griekse woord rhema, namelijk in Matth. 4:4; 27:14; Luk.1:38; 4:4 (in bepaalde handschriften); Joh.8:47; 17:8; Hebr 12:19 (beide woorden); 1 Petr.1:25. Naar mijn inzicht is er geen verschil in betekenis. In beide gevallen kan het betekenen: woord van God en woord van enig mens. Misschien kunnen we zeggen: Logos = woord en daad en rhema = woord en zaak.

Hartelijke groet,
Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

Grieks