Theorie over satan en zondeval

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Wellicht een vergezochte theorie, maar ik zou het graag voorleggen om te horen wat u er van vindt. Enige tijd geleden mediteerde ik over de zondeval en kwam ik op de gedachte dat de zondeval van satan en zijn engelen misschien tegelijkertijd plaatsvond met de zondeval van de mens. Zoals in Genesis hij “de slang” wordt genoemd en niet de satan, kan het zo zijn dat hij toen nog niet gevallen was? Wellicht namen satan en andere engelen de gedaante aan van het dier om zo de mens te verleiden tot zonde, wat ook direct hun zonde tegen God was. Het is bekend dat satan een hoge engel was en als God wilde zijn, precies waar hij ook de mens mee verleidde.

Het tekstgedeelte “op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten” kan misschien in verband worden gebracht de tekst dat satan op de aarde is geworpen. Het idee dat het veroorzaken van de zondeval de eerste zonde is van de satan, sluit in mijn optiek aan bij het feit dat God geen kwaad kon toelaten in de Hof van Eden. Dit zou anders betekenen dat God het toeliet dat Zijn schepselen moedwillig verleid konden worden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nadenken over de zondeval is een goede zaak. Je bent daarin bepaald niet de eerste. Hoe het kwaad in de wereld en in de mens is gekomen heeft vele denkers bezig gehouden. Zeker als we zien wat er allemaal in die vuile oorlog in de Oekraïne gebeurt. De vraag is wel waarom we ons met het ontstaan van het kwaad bezig houden. Gaat het ons om een interessante theorie of lijden we aan de zonde als oorzaak van alle ellende en hunkeren we naar de verlossing in en door Christus. Een voorbeeld: wat heeft iemand er aan als hij de oorzaak van zijn ziekte weet, maar hij gaat niet naar de dokter voor genezing.

Lees ook de artikelen over 'Oorsprong van kwaad'

Je oppert zelf al dat jouw theorie mogelijk vergezocht is. Ik denk dat dat inderdaad zo is. Maakt het werkelijk wat uit of er veel tijdsverschil zit tussen de val van de Satan en die van de mens? Jij denkt aan gelijktijdigheid. Daar kan sowieso al geen sprake zijn, aangezien de slang leugenwoorden spreekt, terwijl Adam en Eva op dat moment  nog in de staat van de rechtheid verkeren. Dat combineren met het feit dat de slang op de aarde geworpen is gezien Openbaring 12 niet juist. Daar staat het in een andere context. Het Kind is trouwens al gebaard.

Natuurlijk moeten we het niet gooien op de toelating door God. Dan lopen we gevaar het eerste mensenpaar te verontschuldigen. Het ging juist om een vrije keus en om een testcase. Ze hadden de mogelijkheid om wel of niet te eten van de verboden vrucht. Om wel of niet de boze af te weren. Ze tuinden er helaas in, met alle gevolgen van dien. Terwijl ze toch een hart hadden dat niet geneigd was tot alle kwaad. Een hart waar wij wel mee geboren zijn. Ook een gevolg van hun mislukte staatsgreep.

Wel kunnen we zeggen, de mens heeft de twijfelachtige eer dat hij niet de eerste was die zondigde. Dat was de duivel, de slang genoemd in Openbaring 12.

Lees ook de artikelen over 'Zondeval'

We moeten altijd Schrift met Schrift vergelijken. 1Johannes 3: 8 zegt: “Wie de zonde doet (daarin volhardt) is uit de duivel, want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.” Dat deed Hij aan het kruis van Golgotha. Hoe heerlijk is dat! Van harte hoop ik dat je daar het meest over mediteert en uit leeft.

Van harte een gezegende Goede Vrijdag toegewenst.

Ds. A. van Vuuren