Zindelijkheid bij kinderen

drs. A. Diepeveen- van der Marel / 6 reacties

Vraag

Wij hebben een vraag over zindelijkheid bij kinderen. Onze dochter van ruim 3 is nog steeds niet zindelijk. We zijn er denk ik al een jaar mee bezig, met zo nu en dan een rustpauze ertussen. Als ze t.z.t. naar school gaat, zal ze toch zindelijk moeten zijn... Wanneer moet je je zorgen gaan maken m.b.t. de zindelijkheid? Heeft u nog tips voor ons?

Antwoord

Beste ouders,

De meeste kinderen zijn op hun derde zindelijk, maar dat geldt zeker niet voor alle kinderen. Ik heb voor jullie cijfers opgezocht waaruit blijkt dat zo'n kwart van de kinderen pas na het vierde jaar echt zindelijk is. Dat u zich pas echt zorgen moet gaan maken als het kind vijf is kan ik nu wel zeggen, maar ik begrijp ook dit anders voelt. De angst dat uw dochter niet zindelijk is voor ze naar school gaat is aanwezig en een school mag eisen dat een kind zindelijk is. Echter, de school denkt graag mee wanneer dit nog moeizaam verloopt. Als u tegen die tijd nog onvoldoende groei ziet op het gebied van zindelijk worden, kunt u ook in overleg met de huisarts/jeugdarts.

Zindelijk worden is afhankelijk van de ontwikkeling van het kind en ieder kind doet dit dus op zijn eigen manier. Een kind kan de druk van ouders of van andere broertjes/zusjes voelen als dit wat later is en daardoor juist moeite ervaren om zindelijk te worden. U kunt uw kind wel begeleiden in het proces van zindelijk worden. Doe dit met een positieve benadering, waarin u uw dochter prijst als ze een droge luier heeft. Zet haar regelmatig op een potje (drie maal per dag vooral na de maaltijd) of als ze er aan toe is op de wc. Lees boekjes voor waarbij dit thema speelt, maar leg niet te veel nadruk op het niet zindelijk zijn.

Begin er niet mee als er grote dingen staan te gebeuren, zoals een verhuizing of een bevalling. Vaak wordt geadviseerd in de zomer te starten. Als het nog niet zo goed gaat, blijf dan rustig en wordt niet boos. Houdt de structuur en regelmaat aan en blijf verwachtingsvol.

U kunt ook altijd een afspraak maken bij het consultatiebureau of CJG om uw vragen te bespreken en door te spreken over zindelijkheidstraining.

Vriendelijke groet,
Drs. Anja Diepeveen-van der Marel

Tags in dit artikel:

opvoedingplas(sen)
6 reacties
dkw
Rond laten lopen zonder ondergoed of luier wil ook nog wel eens helpen.
En wat de drs. al zegt, veel belonen als ze iets op het potje doet.
hansa
Ik heb ons kind toen ze 2 1/2 was in de zomer zonder luier (alleen met broekje aan) buiten laten spelen. Een potje bij de deur gezet, voor als ze plassen moest. Toen ze plaste en ze haar benen nat voelde worden, schrok ze daar erg van. En vanaf toen wist ze precies wanneer ze naar het potje moest (wat daarna zonder problemen de wc werd). Hopelijk heb je wat aan deze tip, die min of meer ook door mw.Diepeveen en @dkw gegeven werd. Succes ermee, het wordt weer zomer.
Samanthi
Maak er geen drama van dan wordt het een probleem, onze kinderen zijn op een na alle zeven voor hun vierde zindelijk geworden tussen de 2 en de 4 jaar, die ene was overdag zindelijk, maar plaste regelmatig in haar broek en pas met 7 jaar was ze dag en nacht helemaal zindelijk, ik heb er geen heisa van gemaakt het was zoals het was en ze heeft er zich nooit naar onder gevoeld.

We hebben haar toen ze zeven was 's avonds wakker gemaakt, echt wakker, we hadden een wachtwoord verzonnen als ze die zei was ze echt wakker, dan ging ze naar toilet, na verloop van tijd werd ze uit zichzelf wakker.

dit foefje hadden we van de schoolarts
VrouwkeZondernaam
Onze eerste was met twee en half jaar helemaal zindelijk. Onze tweede heeft er heel lang over gedaan voordat hij dag en nacht zindelijk was. Wij zijn toen op een gegeven moment gestopt met zindelijk "maken". Het werkte alleen maar stress in de hand. Wel hadden we vaste momenten waarop hij standaard naar de wc moest. Voor en na de maaltijd. Voor en na buiten spelen. Heel langzaam ging het steeds beter. Voor de nachten was uiteindelijk een paar weken een Urifoon gebruiken het laatste stukje tot aan zindelijkheid. Maar toen was hij inmiddels bijna negen! Nu spreek ik dus over een jongen. Die heel slim is maar wel bekend is met ASS.
Gun je kind de tijd. Het komt wel goed!
moedervan2
Tja.... ik denk dat je ook even heel eerlijk moet zijn tegen jezelf. Hoe ben je er mee bezig? Ik ken iemand die ook al een jaar bezig is haar zoon zindelijk te krijgen die binnenkort ook 4 wordt. Maar het probleem is niet het kind, maar zijzelf. Zodra het op doorzetten aankomt wordt toch het luierbroekje aan gedaan. Zodra zij even minder tijd heeft, luier maar weer om. Zodra het kind weer wat meer ongelukjes heeft, luier om.
Ik weet natuurlijk niet hoe je het aanpakt, maar ik zou zeggen: neem er eens een week helemaal de tijd voor. 's Morgens na opstaan gelijk naar de wc, luier af en daarna pas weer om bij het naar bed gaan. Hou je kind scherp in de gaten. Zet m elke anderhalf uur op de wc en beloon hem bij een plas/poep. Ga niet in de piepzak zitten als het een paar keer op een dag verkeerd gaat, maar laat het je kind goed duidelijk zijn dat de luier geen optie meer is overdag. Vaak pakken ze het dan sneller op dan je denkt.

Succes!
Boda6
Ik heb er zes, en allemaal waren ze zindelijk drie weken voor ze naar school gingen heb er nooit wat aangedaan, ze geven het zelf aan teveel focussen werkt niet wordt een kind onzeker van.