Zelfmoord van een christen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Als je als ware christen zelfmoord pleegt, is het dan uitgesloten dat je naar de hemel gaat?

Antwoord

Zie voor het antwoord ons zoekprogramma ('zelfmoord' en 'suïcide') hierboven of klik op de tag onder dit artikel.

Tags in dit artikel:

suicide
2 reacties
AHHK76
Nee! Als een christen door roekeloos rijden of een ongezond leven overlijdt, dan twijfelen we daar waarschijnlijk niet aan. Maar bij zelfmoord wel.. Hoe tegenstrijdig kan het zijn? Het gaat erom of er een levende relatie is met God!
Zelfmoord is niet goed maar oordelen dat zo iemand verloren is, ook niet!
Het oordeel is aan God en niet aan ons.
In het verleden is het gebeurd dat mensen geloofden dat iemand een kind van God was, totdat hij zelfmoord pleegde. Toen was het ineens niet meer waar?!
Het omgekeerde is ook gebeurd dat mensen weten dat iemand zelfmoord heeft gepleegd en dat er later toch blijkt dat iemand 'geholpen' heeft.
Dus laten wij niet oordelen. Wij mogen daden veroordelen, maar geen mensen.
De zonde moeten we haten, de zondaar moeten we liefhebben!
zonnebloem88
Het lijkt me goed om hieraan toe te voegen dat niemand zomaar zelfmoord pleegt. Zelfmoord is een wanhoopsdaad, die meestal voortkomt uit een ernstige depressie. En depressie is een ziekte. En zelfmoord is het dodelijke gevolg van deze ziekte. Daarmee wil ik niet alle verantwoordelijkheid van degene die zelfmoord pleegt uitwissen, maar je kan je wel afvragen in hoeverre iemand die zo ernstig ziek is en geen uitweg meer ziet de verantwoordelijkheid over zijn leven aan kan.
net zoals dat iedereen kanker of een andere ernstige ziekte kan krijgen kan ook iedereen in een depressie belanden en ook iedereen op een moment in zijn leven komen dat hij/zij niet helder meer kan denken en voor de dood kiest. Moeilijk voor te stellen, maar waar.
We kunnen beter goed op elkaar blijven letten en iemand die zo diep zit bij staan en misschien een tijdje de verantwoordelijkheid over zijn/haar leven over nemen (door opname of op een andere manier) dan dat we oordelen en ons afvragen of iemand wel of niet naar de hemel gaat. Dat heeft namelijk geen enkel nut: zeker niet voor degene die zelfmoordplannen heeft.