Joods-christelijke cultuur

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Je hoort vaak zeggen dat onze samenleving gestempeld is door onze joods-christelijke cultuur. Dat begrijp ik niet helemaal. Nederland is vanouds een christelijk land waar ook joden woonden. Maar onze cultuur is toch niet zo door die joden gestempeld? Waarom zeggen we dan niet gewoon "christelijke cultuur"? Volgens mij klopt dat veel meer.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je bent gestuit op de uitdrukking "Joods-christelijk". Het is een uitdrukking die we de laatste tijd tegenkomen. Voorheen kwamen we deze combinatie van Joods en christelijk niet tegen. In politieke kringen wordt deze combinatie veel gebruikt, maar dat is niet altijd zo geweest. Natuurlijk ligt er een verband tussen het Jodendom en het christendom. Wat we gemeen hebben met de Joodse religie is het Oude Testament, maar dan gaan onze wegen uiteen. De Joodse religie aanvaardt tot op heden het Nieuwe Testament niet. In de Joodse traditie wordt de Heere Jezus niet als de gekomen Messias erkend. Door veel Joden wordt de Messias nog verwacht in Zijn eerste komst. Hebben wij met het Joodse geloof affiniteit, toch is er een diepe kloof tussen beide godsdiensten.

Ik ben het daarom met jou eens, dat de cultuur van ons land meer door het christelijk geloof is gestempeld dan door de Joodse traditie. Het is daarom m.i. onterecht om onze maatschappij als een Joods-christelijke traditie aan te duiden. Ons land is van oud een christelijke natie, waarin zoals je zelf al aangeeft ook wel Joden wonen en gewoond hebben. Ik denk dat deze uitdrukking een politieke achtergrond in onze multiculturele maatschappij heeft. Er moet in onze cultuur ruimte zijn voor Joden, christenen en moslims. Men zou aan de Joods-christelijke identiteit ook nog de moslims willen toevoegen. Dan wordt het Joods-christelijk-islamitische maatschappij, omdat de drie godsdiensten min of meer gelijke wortels hebben. Veel bijbelse verhalen zijn terug te vinden in de koran. Ik ben het daarom met je eens, dat de cultuur van ons land en een groot deel van Europa is gestempeld door het christelijke geloof. De laatste overblijfselen van het christelijke erfgoed wordt de laatste jaren door de linkse linkse politici weggebannen en de christelijke partijen laten het allemaal maar begaan. Laten we maar blijven bij de uitdrukking "christelijke cultuur".

Ds. B. de Romph