Opzien tegen seks

C. den Hamer / 4 reacties

Vraag

Ik ben momenteel een halfjaar gelukkig getrouwd. Voor ons huwelijk keken we beiden erg uit naar seksuele gemeenschap. Nu we getrouwd zijn heb ik als man veel minder behoefte aan gemeenschap dan mijn vrouw. Ik denk dat dit gedeeltelijk te maken heeft met het feit dat ik vroeger veel naar porno gekeken heb. Ook zie ik seks niet als ontspanning maar als werk, omdat ik moet presteren tijdens het vrijen. Ik zie tegen de seks op, omdat ik het saai vind en vaak teveel moeite. Het doet me pijn als ik dit zeg, maar zo voel ik het momenteel wel. Wat kunnen wij hier samen aan doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongeman,

Tja, je brengt een probleem in waar vaker mee geworsteld wordt. Jonge mensen die pornosites bezoeken, daarbij seksueel geprikkeld zijn en doorgaans erbij masturberen. Mogelijk heb je ook gemerkt dat een steeds sterkere prikkel nodig was om bevredigd te raken. Steeds verder kom je gevoelsmatig  af te staan van intimiteit, liefde en trouw, maar toenemend te verliezen in het bevredigen van lust. Daardoor ontstaat er een verwrongen beeld van seksualiteit.

Natuurlijk zagen jullie uit naar seksuele gemeenschap. Dat was nieuw, dus ook voor jou waarschijnlijk een uitdagende prikkel/fantasie. Wat een tegenvaller dat het niet brengt wat je ervan verwacht.

Binnen relaties van liefde en trouw is veiligheid, geborgenheid en intimiteit erg belangrijk. Dat is breder dan het aangaan van seksuele gemeenschap. Seksuele gemeenschap is als het goed  is het gevolg van elkaar zien, horen, eigenheid van de ander respecteren en delen. Bovenstaande zin draagt in zich dat met name dan gaan delen de onderlinge intimiteit bevordert. Dan verlang je naar elkaar, ook ten aanzien van eenwording en bevrediging. En wie zegt dat je moet presteren alsof het een moeizame klus is? Binnen veel aangeboden pornografie gaat het daar wel om. Ik denk dat je door het gebruik van porno in het (recente) verleden nog teveel gericht bent op hetgeen je daar gezien en gehoord hebt. Wat je kennelijk nog niet pakt is het kunnen delen van intimiteit waardoor er verdieping binnen de relatie ontstaat, ook seksueel. Het samen ontdekken en beleven, met respect voor elkaars grenzen, stap voor stap. Dan gaat het niet primair om presteren of om een klus afmaken, maar je lief zien bloeien als je bruid die naar je verlangt.

Doe maar voorlopig een stap terug in jullie relatie op het gebied van seksueel verkeer. Ga elkaar eerst meer zien als twee mensen die door God samengebracht zijn om elkaar tot bloei brengen binnen een huwelijksrelatie. Geef ook de Schepper hierin een royale plaats.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog NVVS,
Cruciaal GGZ

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
4 reacties
1974huibertmartine
Mooi omschreven door de therapeut.
mortlach
Ik vind de link met porno en afstomping wel erg snel gelegd, door zowel vrager als beantwoorder.

Het kan ook met je karakter te maken hebben, als je je erg verantwoordelijk voelt voor de ander, kan het 'plezieren' van de ander inderdaad een taak zijn.

Met elkaar praten is dan wel zeer belangrijk, zodat je partner weet wat er in je omgaat en het niet opvat als afwijzing. Misschien is het goed om te kijken of je seks kunt hebben zonder dat je per se een orgasme moet bereiken. Er zijn manieren genoeg om samen intimiteit te beleven en elkaar te helpen met het bereiken van een orgasme zonder seks in de traditionele zin.
denkna
Typisch geval van cognitieve dissonantie...
AHHK76
Het kijken van porno zorgt er helaas voor dat je steeds nieuwe en heftigere dingen nodig hebt, voor hetzelfde effect. Daarom is het ook zo verslavend :-(.
Verder is het altijd beschikbaar en hoef je er weinig voor te doen. Hierdoor is het beeld van seksualiteit helemaal vervormd. Met porno ben je gericht op opwinding en snelle bevrediging en op jezelf.
Intimiteit is iets heel anders! Je bent dan (als het goed is) gericht op het proces ipv op het resultaat en je bent niet gericht op jezelf maar op de ander. Dit is iets wat je kunt leren (als je gestopt bent met porno kijken). Verder is het bij intimiteit ook nodig om kwetsbaar te zijn, je kunt niet 'anoniem' zijn zoals bij porno.
Vraagsteller, probeer met jouw vrouw te praten. Vraag haar wat haar behoeftes zijn en vertel over jouw moeite. Waarschijnlijk brengt je dat dichterbij elkaar. Laat je vrouw met woorden en daden zien dat je haar liefhebt en dat je geborgenheid wilt geven. Volgens wordt het dan vanzelf minder zwaar en minder saai...
Echt als jij je hiervoor inzet, dan kun je vooruitgang boeken en ga je ervaren wat echte intieme liefde is. Dat lijkt misschien niet de makkelijkste weg, maar het is wel de beste en de mooiste!
Als je het idee hebt dat je er niet uitkomt samen, zoek dan een hulpverlener die deskundig op het gebied van seksverslaving. Bijv. via www.relatie-herstel.nl of www.dichterbijherstel.nl.
Het is de moeite waard!