Geen bril meer nodig

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Een groot gedeelte van mijn leven (20'er) heb ik een bril gedragen. Ongeveer 2/3 jaar heb ik lenzen gehad om vervolgens weer terug te vallen op een bril. Echter, de laatste jaren (sinds 2010 zoiets), is mijn sterkte alsmaar gedaald, waar ik vroeger zonder bril geen letter las en ik scheel ging kijken. Doordat m'n bril gisteren in tweeën brak was ik gedwongen om een nieuwe te kopen. Voordat je begint met uitzoeken meten ze bij de opticien altijd je ogen. Wat bleek, m'n sterkte was zo laag dat ik zonder bril zou kunnen. Voor ver weg een sterkte van 0,25 procent en voor dichtbij 0,75 procent. Wat ik me nog altijd afvraag, hoe kan het dat je ogen verbeteren? Hoe kan het dat je geen bril meer nodig hebt, terwijl je vroeger min of meer gehandicapt was als je die niet had?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat waarschijnlijk bij u speelt is een proces dat emmetropisatie heet. Als we als baby geboren worden hebben we allemaal relatief korte ogen, waardoor we iets verziend zijn als baby. Tijdens het proces van baby tot volwassen worden neemt de aslengte van de ogen verhoudingsgewijs toe, waardoor we minder verziend worden. Maar ook later als we wat ouder zijn treden er nog veranderingen op in de lens en kan de kromming van het hoornvlies veranderen. Ondanks dat we het niet zeker weten, zal dit alles bij elkaar hebben bijgedragen aan het feit dat u nu zonder bril zou kunnen.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

oog