Dochter bekijkt pornosites

A. Teerds-Gertenbach / 2 reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben pasgeleden ontdekt dat onze dochter (12) pornosites heeft bezocht op internet (via iPad van school). Dit is een aantal keren gebeurd, ontdekten we. We zijn hiervan heel erg geschrokken en maken ons zorgen. We willen hierover graag met haar praten, maar dit wil ze niet. We zijn een gezin waarin we dingen open met elkaar bespreken, dit maakt haar gesloten houding extra moeilijk voor ons. Hoe kunnen we het beste het gesprek met haar aan gaan? Vanzelfsprekend bidden we hiervoor en vragen de Heere of Hij haar tot bekering wil brengen en door Zijn Heilige Geest wil overtuigen van zonde.

Antwoord

Het is een voorrecht dat je kunt schrijven een open gezin te zijn. Dan zul je al veel onderwerpen uit de seksuele opvoeding met je dochter gedeeld hebben. Het fundament is door jullie zelf en op een positieve manier gelegd. De pornobeelden kwamen dus gelukkig niet binnen bij een kind dat nog (bijna) nergens van afweet. Ongetwijfeld hebben jullie gewezen op het wonder van de schepping, het wonder van geboorte en groei. Op de meeste scholen is er ook positieve aandacht voor seksualiteit en aanverwante onderwerpen. Ik denk aan de methode “Wonderlijk gemaakt”, waarin naast heel veel andere onderwerpen ook aandacht geschonken wordt aan seksueel misbruik. In groep 8 komt onder andere ook porno aan de orde. Het bekijken van porno is natuurlijk heel iets anders dan erover te praten in de veiligheid van gezin en school. Je dochter is er nu mee in aanraking gekomen en zelfs meerdere keren.

Dat jullie daarvan geschrokken zijn, begrijp ik. Je wil helemaal niet, dat je dochter geconfronteerd wordt met de harde beelden van porno en de verkeerde seksualiteit die daaruit spreekt. Je dochter wil er zelf niet over praten. Ze is twaalf jaar en zal aan het puberen zijn. In het algemeen praten pubers niet gemakkelijk over zulke onderwerpen. En zeker niet met ouders... Jullie hebben het geprobeerd, maar ze wil niet.

Nu vragen jullie: Hoe kunnen we het beste het gesprek met haar aangaan? Ik denk dat jullie er eerst samen als ouders over praten. Hoe laten we merken dat we er voor haar willen zijn, willen luisteren en haar in liefde willen ondersteunen? Wat willen we tegen onze dochter zeggen? Wat willen we haar meegeven?

Bereid zo het gesprek voor. Wellicht is het beter dat je óf als vader óf als moeder met je dochter praat, dus onder vier ogen. Dat moet allereerst in liefde en in een veilige setting gebeuren. Toon je niet boos of verwijtend. Probeer ontspannen te zijn. Zulke gesprekken gaan vaak het gemakkelijkst als je met z’n tweeën wandelt, in de auto rijdt of samen ergens mee bezig bent, dus in een spontane situatie.

Het kan best zijn dat jullie alles al geprobeerd hebben Schroom dan niet om professionele hulp te zoeken. De pornobeelden die je dochter gezien heeft, kunnen zo indringend geweest zijn, dat ze er met jullie niet over kán praten. Zulke beelden kunnen veel kwaad doen. Wacht daarom niet te lang met het inroepen van hulp!

En ten slotte: Weet de school ervan dat met hún iPad pornosites bezocht kunnen worden?

A. Teerds-Gertenbach

Lees meer artikelen over:

opvoedingseksuele voorlichting
2 reacties
sydneylover
Prima antwoord!

Je dochter zal zich vooral heel erg schamen dat ze 'betrapt' is. Dus het is zaak om die angel er uit te halen. Lijkt mij als vader (toevallig ook van een 12-jarige dochter) primair iets voor een moeder-dochter gesprek. Een setting zoals mw Teerds aangeeft is haast een voorwaarde om het gesprek op gang te krijgen.

Door te zeggen dat je het weet, dat het niet erg is, dat vrijwel ieder mens gevoelig is voor dit soort beelden, maar dat het niet erg gezond is om naar te kijken. En misschien kan een vrouw beter aan een dochter uitleggen wat dit soort beelden met haar doen. Een man beleeft dat toch anders.
Zorg er vooral voor dat je het schuldgevoel bij je dochter wegneemt!

Ook nog een opmerking over de vraag, eigenlijk een compliment: ik proef een hele betrokken moeder met een visie op open, eerlijke communicatie binnen het gezin. Houden zo!
Wij prijzen ons gelukkig dat we binnen ons gezin (4 kinderen nu van 12-22 jaar) ook heel open over allerlei dingen praten. Maar toch is het vooral met pubers heel lastig en merk je dat er ook geregeld iets is waar je als ouder pas achteraf iets over hoort.
Dan is het heel belangrijk om een omgeving te creëren die veilig is voor de kinderen om hun verhaal te doen. Kinderen moeten uit de bocht kunnen vliegen, daar leren ze van!
sijmen
Ook heel leerzaam is de 4e podcast van reformatorisch dagblad 'bij ons thuis' deel 1 over seksuele opvoeding. Aanrader, zou iedereen moeten luisteren!