De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Ds. J.J. van Holten / 4 reacties

Vraag

Hoeveel waarde kun je hechten aan het boek “De jongen die in de hemel was”? Het is geschreven door Todd Burpo. Hij is een predikant en het is een serieus verhaal. Het gaat over een jongen van vier jaar die tijdens een operatie een bijna-doodervaring heeft gehad. Hij kan tot in detail beschrijven wat hij allemaal gezien heeft en het contact dat hij had met de Heere Jezus. Zijn ouders vroegen hem of Jezus leek op één van de vele afbeeldingen die er van Hem gemaakt zijn. Maar de jongen  ontkende dat steeds. Totdat er een meisje was met dezelfde ervaring als hij en die schilderstalenten heeft. Zij had Jezus geschilderd en onafhankelijk van haar (de jongen kende dat meisje niet) zei hij dat die afbeelding klopte en dat dat de Heere Jezus was. In hoeverre zou dit kunnen kloppen? De Heere Jezus had niet echt lang haar, zoals Hij wel altijd afgebeeld wordt. Maar Paulus schrijft toch ergens dat mannen geen lang haar mogen hebben? Dat zou hij toch niet schrijven als zijn Meester dat wel had. Ik besef overigens wel dat het gaat om een waar geloof in Christus, ook zonder dat wij Hem gezien hebben. Want zalig zijn degenen die niet gezien maar toch geloofd zullen hebben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller:

Ik heb het genoemde boek niet gelezen en de film niet gezien. Theologisch maakt dat voor mij echter niet zoveel uit. Voor wat betreft de ins- en outs van het hiernamaals moeten we niet afgaan op de ervaringen van mensen maar op het geopenbaarde Woord van God. Meer dan de Heere in Zijn Woord over deze dingen zegt komt ons nu (nog) niet toe om te weten. Dat is genoeg voor het geloof in Hem.

Overigens symboliseert het verzinsel, ook al is dat dan een ander boek (dan het verzonnen 'De jongen die uit de hemel terugkwam', red.) wel hoeveel (ongezonde en onbijbelse) aandacht er is voor deze thematiek. Mensen hebben kennelijk niet genoeg aan Gods Woord  maar hechten wel geloof aan dubieuze en onverifieerbare ervaringen van mensen. Als de rijke man in de hel in Lukas 16 vraagt om Lazarus terug te sturen naar de aarde om de broers te waarschuwen krijgt hij een ondubbelzinnig antwoord: Ze hebben Mozes en de profeten. Dus het Woord van God. Meer is niet nodig.

Vriendelijke groet
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

hemel
4 reacties
Martynke
* reactie verwijderd door Refoweb *

Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.
Mona
Paulus is in het paradijs geweest (of derde hemel volgens sommige vertalingen) en het was voor hem zo onuitsprekelijk, dat hij er veertien jaar mee heeft gewacht om alleen maar te vertellen dat hij er is geweest.
Niet eens wat hij daar heeft gezien. Hij vond het niet geoorloofd om daar over te spreken.

Zie ook dit heldere antwoord:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22431/derde-hemel/
John61
Het verhaal van de jongen die in de hemel was is (helaas) nep, de vader van de jongen, Todd Burpo heeft dit inmiddels zelf toegegeven, zie ook:

http://www.projectcasting.com/news/heaven-is-for-real-fake/
Unionist
Goed lezen, je haalt 2 boeken door elkaar. "The boy who came back" is nep, "Heaven is for real" van Todd Burpo niet.
Hoeft ook niet, want in dat boek staat nauwelijks iets wat niet ook in de Bijbel staat, afgezien van een paar kleine details. De boodschap van Burpo is ook niet: Kijk eens wat mijn zoon allemaal gezien en ontdekt heeft!, maar: Het klopt allemaal wat er in de Bijbel staat, want mijn zoon heeft het zelf gezien!
Voegt dat wat toe? Voor twijfelaars wel. Thomas had ook moeten geloven dat jezus was opgestaan, maar voor hem was het nodig dat Jezus het apart aan hem liet zien.