Ongelovig opgevoed en in kerk trouwen

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriend uit de Hersteld Hervormde Kerk, zelf ben ik ongelovig opgevoed. Wij denken nu na over trouwen, huisje, kinderen. Het geloof vind ik interessant en ik ga ook regelmatig mee naar de kerk. Als wij gaan trouwen wil hij het liefst wel in de kerk trouwen, wat ik persoonlijk ook heel mooi vind. Kan dat wel omdat ik niet uit de kerk kom en ook niet gedoopt ben? En kunnen later onze kinderen wel gedoopt worden?

Antwoord

Beste vragensteller,

In de kerk trouwen moet je doen uit overtuiging en behoefte. Het moet niet  gaan om franje of opsmuk van de trouwdag, maar om iets wat je je met je hart wenst. Het betekent dan natuurlijk ook dat je samen in de toekomst met de Heere en met Zijn gemeente door het leven wilt gaan. Zijn Woord en dienst zijn dan bepalend voor je huwelijksgang.  Als jouw vriend en jij dat samen een goede en nodige zaak achten, dan moet je dat aanvragen bij de kerkenraad van de betreffende HHG. Het feit dat jijzelf niet uit een kerkelijk milieu komt en ook niet bent gedoopt hoeft op zich een kerkelijk huwelijk niet in de weg te staan. Je kunt dat in een gesprek met de plaatselijke predikant aan de orde stellen en ik denk, dat deze (met zijn kerkenraad) zal instemmen als je motieven duidelijk en goed zijn. Als je in de toekomst  belijdend lid van de kerk wilt worden, dan zul je na je belijdenis natuurlijk nog wel moeten worden gedoopt. Maar dat lijkt mij geen voorwaarde vooraf om in de kerk te kunnen trouwen.

Hartelijke groeten
Ds. J. L. Schreuders, Urk