Belijdenis in Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik zit in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en heb twee vragen. Wat wordt er van mij verwacht als ik belijdenis doe? Ik ben zelf een zondig mens, hoe kan ik dan een ander op zijn zonde wijzen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat wordt er van mij verwacht als ik belijdenis doe? U wordt geleerd dat het noodzakelijk is om te delen in het waar zaligmakend geloof in Christus om zalig te worden. U wordt geleerd dat u dan zuiver belijdenis des geloofs aflegt. Dan heeft u een beleefd belijdend geloof, het werk van de Heiligen Geest in het hart.

Wij zijn geen hartenkenners en ontvangen daarom jongeren op de belijdeniscatechisatie en krijgen zij onderwijs in de leer die is naar de Godzaligheid. Zonder het ware geloof in Christus doet u belijdenis van het historisch geloof, waarvan Hellenbroek leert: dat geloof is noodzakelijk, maar niet voldoende.

Verder weet u zelf wel wat de regels zijn binnen uw kerkverband waarvan centraal staat een trouw kerkelijk meelevend lidmaat te zullen zijn.

Ik ben zelf een zondig mens, hoe kan ik dan een ander op zijn zonde wijzen? Ja, dat vraag ik mezelf ook af. Hoe zal een blinde een blinde geleiden, ze zullen beide in de gracht vallen. In de omgang met buitenkerkelijken of rondom je heen en ziet hen ernstige zonden bedrijven of een slordig on-Bijbels leven leiden, mag je er best wat van zeggen met de woorden: ik ben geen haar beter als jullie, maar toch lijkt het me niet goed om die zonden te bedrijven. Dat is je dure plicht, maar alleen vanuit de verootmoediging en in de liefde, met de belijdenis: ik moet zelf ook bekeerd worden, wil het wel zijn. Beter is om in liefde de voeten te wassen dan de oren.

Ik ben zelf een zondig mens. Bekeert u en zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.

Hartelijke groet
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl