Loslaten en verbroken voelen

Ds. D.W. Tuinier / 2 reacties

Vraag

Een knelpunt: ik heb lang mijn zonden weggedrukt en moet deze belijden. Alleen heb ik te weinig gebeden en zat zo vast in mezelf, in angst, in overlevingsmechanismes. God wil dat je loslaat en dat je je mechanismes loslaat. Hier worstel ik enorm mee, ik laat het los met woorden maar lijk het niet werkelijk los te laten. Weet ook niet zo goed hoe ik moet loslaten, dat staat nergens uitgelegd. Bovendien kan ik mijn emoties niet voelen. Dus een zonde met een verbroken hart belijden dat lukt mij niet en nu lijk ik vast te zitten en weet niet hoe ik verder moet om uit deze cirkel te komen.

Antwoord

Dag,

Het is moeilijk voor je de situatie die jij beschrijft en waarin je je bevindt. Ja, een knelpunt... Toch mag je bij God komen zoals je bent, hoor. Of je veel of weinig bidt, waarin je ook vastgeroest zit, of je nu je emoties wel of niet ervaart, kortom: in welke cirkel je ook zit, voor de Heere ben je geen hopeloos geval. Wat onmogelijk is bij jou, is mogelijk bij Hem. DE woorden van de engel Gabriel hebben ook in 2015 nog kracht: Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn (Luk. 1:37).

Daarnaast raad ik je aan om (pastorale en psychische) hulp te (gaan) zoeken.

Van harte Gods genade, hulp en sterkte bevolen (Ps.27:14),
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

ellendekenniszondekennis
2 reacties
inChristus
Loslaten kun je ook niet zelf. Genade is dat de Vader je alles wil geven, dus ook loslaten. Vraag maar aan Hem of Hij je dat wil geven. Alles wat God van je vraagt/wil dat krijg je. Dát is Genade. Geef je daar maar eens aan over. Geef je over aan Jezus. Nodig Hem uit in je hart. Hij leeft. Hij doet het, door Zijn Geest.
Prijs de Heer. Amen!
AHHK76
Als jij jouw zonden belijdt, dan vergeeft God ze. Ook de zonde dat jij niet genoeg gebeden hebt, ook de zonde dat je misschien niet genoeg berouw hebt of wat dan ook... Bid en belijd.. en geef het aan God! Hij zal vergeven en reinigen, het staat in Zijn Woord: 1 Johannes 1 : 9 Vraag Hem ook maar dat je leert los te laten!
Pas hoorde ik dit voorbeeld: Als je s avonds jouw pyjama hebt aangedaan, ga je in bed liggen. Je komt niet zomaar weer uit bed, omdat jij je kleding weer aan wilt doen, als je nog niet geslapen hebt. Zo moet je s avonds ook alles aan God vertellen en bij Hem laten, niet jouw pak met zonden en zorgen zelf weer op je nemen/aantrekken. Maar dit kan heel moeilijk zijn!
Ik denk dat je inderdaad anderen nodig hebt, die jou helpen met jouw angst, vragen, enz. Ga naar een betrouwbaar en deskundig persoon, die jou hierin kan helpen. Gods zegen toegewenst!