(G)een echt huwelijk

Ds. P. Koeman / 3 reacties

Vraag

Ik zit met een vraag aangaande mijn huwelijk. Wij zijn een jong stel van begin 30. Mijn vrouw is baptist, ik hervormd (Gereformeerde Bond). We zijn vijf jaar getrouwd maar groeien uit elkaar, wat we er ook aan doen. Mijn vrouw wordt steeds vrijer in haar geloofsleven en vindt mij een ouderwetse man omdat ik de zondagsrust respecteer. Zij gaat op zondag haar eigen gang. Ook is ze steeds bij een andere jongen waarmee ze veel contact heeft via de sociale media (Twitter, Facebook, Whatsapp). Als ik daar wat over zeg wordt ze kwaad. Ook krijg ik al geruime tijd geen liefde van haar. Wij hebben ook nog nooit seksuele gemeenschap gehad. Hier heb ik altijd respect voor gehad, maar normaal vind ik het niet. Zij praat nu ook vaak over scheiden. Ik vind dat moeilijk. Nu is mijn vraag: mag ik van haar scheiden omdat wij geen gemeenschap gehad hebben? Wij zijn niet tot een vlees geworden.

Antwoord

U liet mij uw problematiek weten. Die is niet eenvoudig en merkwaardig. De vraag is of u met elkaar en ieder voor zich een echt huwelijk hebt. Uit uw vraagstelling blijkt van niet. Nu wordt het huwelijk niet allereerst bepaald door huwelijksgemeenschap, maar het is er, tenzij er lichamelijke noden zijn, wel een wezenlijk onderdeel van.

Uw vrouw heeft blijkbaar andere contacten naast u. Het is eerlijk om daar open en duidelijk over door te praten en helder te krijgen dat dit in een normaal huwelijk zo niet kan en mag. Wanneer zij scheiden wil, mag u uw visie laten weten dat u dit liever niet wilt en dit ook motiveren. Wanneer zij in haar opstelling volhardt en u dit met redenen omkleed laat weten, wordt het een andere situatie en zal zij zelf de band verbreken. Wellicht dat u in deze problematiek bemiddeling kunt vragen van een echt christelijk huwelijksbureau, alsook dat u met uw huisarts daarover in gesprek  gaat, liefst samen. Ik weet niet hoe uw pastorale contacten met uw eigen predikant zijn. Ga ook met hem het gesprek aan en vraag God om wijsheid in deze bijzondere en niet natuurlijke situaties, waarin u beiden verkeert. Ik wens u daarbij veel sterkte.

Met groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

echtscheidingseksualiteit in het huwelijk
3 reacties
Justinus
Is hier wel sprake van een "echt" huwelijk. Ik kan me dat niet voorstellen. Vijf jaar gehuwd en nog nooit....? Ben het met ds. K. eens dat een goed gesprek met de eigen predikant zinvol zou kunnen zijn, of misschien nog beter een gesprek bij een christelijke relatie-/huwelijksbureau. Ik veronderstel dat uw vrouw daar wel niet voor zal voelen... Zo door gaan leidt tot niets! Sterkte gewenst.
Samanthi
Je hebt elkaar trouw beloofd, dat houd in dat je huwelijk wel echt is, maar trouw zijn geeft ook rechten en plichten, ook naar jou toe, daat hoort seksualiteit zeker bij.

Ga idd eens in gesprek, zoek een goede begeleider die jullie verder kan helpen.
Ga met je nood naar de Heere!
Gods zegen toegewenst
AHHK76
Wat een moeilijke situatie vraagsteller!
Ik vraag mij af waarom er geen gemeenschap was, kon ze dit niet en/of wilde ze dit niet? Was/is er sprake een traumatische ervaring of vaginisme? Wat zoekt zij nu bij die andere man? Je hoeft al deze vragen niet te beantwoorden, maar je schrijft terecht dat het geen normale situatie is....
Als ze dan ook nog wil scheiden, dan kun je zeggen dat je dat niet wilt en/of dat je naar een relatietherapeut of seksuoloog wilt of naar de dominee...
Maar wanneer zij dit niet wil, dan houd je weinig mogelijkheden over!
Sterkte ermee!