Als ik maar nog niet zwanger word

drs. A. Meijer / 15 reacties

Vraag

Ik ben een gelukkige moeder van zes kinderen van wie vijf er elk jaar na elkaar geboren zijn. De zesde scheelt anderhalf jaar met de een na jongste. Heel gezellig. Mijn man en ik zouden best nog meer kinderen willen maar dan niet zo snel meer. Ikzelf gebruik dan liever geen voorbehoedsmiddelen, omdat dat voor mijn gevoel in strijd is met Gods Woord, want de Heere bepaalt hoeveel kinderen wij mogen ontvangen. Onthouding mag, maar dat kan je ook niet lang vol houden als je van elkaar houdt. Ik weet ook niet wanneer ik vruchtbaar ben. Dat kan net voor mijn menstruatie zijn, maar ook daarna of halverwege. Dat heb ik wel gemerkt bij de andere zwangerschappen. Daarom geniet ik niet altijd als wij gemeenschap hebben, omdat ik de spanning in mijn hoofd heb: als ik maar nog niet zwanger word. Ik praat hier vaak met mijn man over en hij begrijpt mij daarin helemaal. Om vaak coïtus interruptus te doen is ook niet altijd fijn voor mij als vrouw, want ik wil ook wel eens echt genieten, maar dan voorlopig zonder die spanning om zwanger te worden. Nu is mijn vraag: wat is het beste voor ons, zowel voor mijn man als voor mij?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Inderdaad gezellig zo'n groot gezin, maar het lijkt mij ook best wel druk! Ik ben het van harte met jou eens dat God het aantal kinderen bepaalt. Bovendien vind ik het fijn om te horen dat je Gods Woord als richtsnoer voor je handelen wil gebruiken. Kinderen krijgen is volgens de Bijbel een zegen. Het stichten van een gezin sluit onze verantwoordelijkheid natuurlijk niet uit. Als er financiële, lichamelijke en/of geestelijke problemen ontstaan kan het zeker wenselijk zijn om conceptie tegen te gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de Bijbel geen direct of indirect verbod op het gebruik van voorbehoedsmiddelen ben tegengekomen. Het motief achter anticonceptie is wel belangrijk (denk bijvoorbeeld aan Gods straf op het verkeerde motief van Onan).

Er zijn diverse 'natuurlijke' anticonceptiva: coïtus interruptus, periodieke onthouding, cycluscomputer (bijv. Lady-Comp), Natural Family Planning, en het meten van de basale temperatuur curve (BTC). De eisprong vindt altijd +/- 14 dagen voor het optreden van de menstruatie plaats, dit kan iets verschillen maar een eisprong net voor de menstruatie is erg onwaarschijnlijk. Hier kun je dus rekening mee houden. Daarnaast zijn er natuurlijk de barrièremiddelen (oa. condoom, pessarium) en de hormonale middelen.

Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat een van de natuurlijke methoden het best bij jullie past. De temperatuurmethode en de cycluscomputer zijn voorzover ik weet redelijk betrouwbaar (betrouwbaarder dan het condoom).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

15 reacties
Samanthi
beste vragenstellster je schrijft:
Onthouding mag, maar dat kan je ook niet lang vol houden als je van elkaar houdt.
Maar waar staat in de bijbel dat onthouding mag?

Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden. staat in 1korinthe 7 : 5

Hier staat het zo eerlijk, ik denk dat je met antwoord van Drs. Meijer echt iets kunt, het is en blijft een worsteling, maar ga alstjeblieft niet op de bank slapen, dat kan echt niet.
ranonkel
Beste vragenstelster,

kijk eens op de website www.nfp-nederland.nl .
God heeft niet voor niks vruchtbare en onvruchtbare dagen in de cyclus van de vrouw gegeven, daar mag je gebruik van maken!
hjrl
Grote bewondering voor de liefde die u heeft en beleeft. Wel is de zorg invoelbaar. Bij mijn echtgenote (en mij) werd de angst allesoverheersend. NFP heeft ons juist NIET geholpen. Er kwamen nog meer kindjes! Mijn Kerk is nogal duidelijk met het verbod op anticonceptie. Blijft svp met elkaar en specialisten over uw situatie praten hoor. In mijn geval is het einde verhaal.
Ankie1975
je schrijft; Mijn man en ik zouden best nog meer kinderen willen maar dan niet zo snel meer...' verder schrijf je dat God bepaalt hoeveel kinderen je krijgt.
vervolgens bepalen jullie het toch zelf door zelf uit te vogelen hoe je op een natuurlijke manier niet zwanger wordt. Of je nu een condoom gebruikt of aan periodieke onthouding of coitus interruptus doet, de intentie is hetzelfde: voorkomen om zwanger te worden... terwijl je toch vindt dat God dit zou moeten bepalen.... Ik vind dat eigenlijk een beetje krom, hoe je het ook wendt of keert, in beide gevallen grijp je zelf in...
Ankie1975
was er bij onan ook geen sprake van coitus interruptus...? zie het onderstaande...ik denk zelf ook dat God juist daarom boos was omdat hij zijn broer geen nageslacht gunde...

Als een man overleden was, moest naar toenmalig joods gebruik zijn broer een kind verwekken bij diens weduwe, zijn schoonzus, als die kinderloos was. Dit heet het zwagerhuwelijk of leviraat. De oudste zoon van Juda, Er genaamd, werd door God gedood omdat hij slecht was in de ogen van God. Nu moest zijn jongere broer, Onan genaamd, trouwen met diens weduwe, Tamar. Onan echter maakte misbruik van de situatie: hij had wel geslachtsgemeenschap met Tamar, maar trok zich voor de zaadlozing terug en omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. In het bijbelse verhaal wordt hij daarom veroordeeld: wat hij deed was slecht in de ogen van God, en daarom liet God ook hem sterven. In feite gaat het hier dus om coïtus interruptus. Geen kinderen willen verwekken was een zware zonde in het oude Israël en andere oude maatschappijen, omdat het volgens hen afdeed aan de kracht van de stam. Een andere theorie is dat Onan 'zondig' was omdat hij alleen voor zichzelf kinderen wilde verwekken, en zijn broer geen kinderen gunde. Ook verspilling wordt wel als aanleiding voor 'Gods toorn' gezien in sommige kringen. Een modernere interpretatie is dat Onan zijn schoonzus misbruikte voor zijn eigen plezier.
Els
Ben het helemaal met Ankie1975 eens, Of je nu een condoom, NFP, pil e.d. gebruikt, het doel is hetzelfde: geen kinderen (op dat moment)willen krijgen. En die beslissing en verantwoording ligt bij jullie zelf. Ik heb het idee dat er hier eigenlijk toestemming(of goedkeuring)van de dominee gevraagd wordt, om een anticonceptie middel te gebruiken.
1a2b3c
Het doel is wel hetzelfde, wat dat betreft maar het niet uit met wat voor middel je 'werkt'.
Maar ik vind het wel verschil maken of je van de mogelijkheid gebruik maakt die God Zelf in de schepping heeft gelegd of dat je gebruik maakt van de pil ofzo.
Menselijk gesproken hou je in het eerste geval genoeg ruimte over voor het 'Uw wil geschiedde" maar bij de pil neem je veel meer zelf de controle. (hoewel bij pilgebruik ook een enkele keer een zwangerschap voorkomt).
Ik ben niet tegen de pil maar ik zou dat alleen doen bij medische noodzaak.
Voor de overige redenen zou ik de natuurlijke manier gebruiken.
bootje
Ik ga niet in over wel/geen voorbehoedsmiddelen ed. Maar wil wel dit kwijt, vind de hoeveelheid liefde & respect die ik door de regels leest ZEER MOOI. Vooral in een tijd waar zoveel spanningen en ruzie's zijn. Wat een heerlijkheid als je zo van al je kindjes en het liefdesleven mag genieten! Echt een zegen.
cbl
Heel herkenbaar, ook wij zitten in dezelfde spagaat.
NFP bood niet de gewenste uitkomst ivm zeer onbetrouwbare cyclus.
Ook wij zijn er nog niet uit.

Afz: gezin met 6 jonge kids
zandkasteel
Ik ben het niet eens met de stelling dat NFP betrouwbaarder zou zijn dan een condoom.
Idd verhalen gehoord van mensen die toch ondanks NFP zwanger zijn geworden, je houdt dan toch de angst. Condoom vraagt alleen ook om veel dicipline en goed gebruik en daar gaat het volgens mij nog wel eens verkeerd. Maar voor ons al vele jaren een mooie oplossing, zonder de hormoonrotzooi te moeten slikken. Ik denk dat belastbaarheid van vader en moeder en aandacht voor de kinderen belangrijker moeten wegen, dan het maximale aantal kinderen. Je kan dan nog wel die kinderen op de wereld zetten, maar heb je ook de draagkracht om ze allemaal persoonlijk te begeleiden? zeker in een tijd waarin veel op onze kinderen af komt? Ook met de vele storingen zoals ADHD en PDD-Nos. Petje af voor die mensen die het kunnen, maar dat is lang niet voor iedereen weggelegt.
franska
Ook ik ben hier veel bezig mee geweest, de pil geslikt, door hevige bloedingen weer mee gestopt. NFP was geen optie door onregelmatige cyclus.
Door heftige gezinsomtandigheden zag ik het niet zitten om zwanger te worden.
Het bij God in gebed gebracht en door een wonder werd mijn cyclus ineens regelmatig. Toen NFP gaan gebruiken wat al jaren naar tevredenheid werkt.
Cloudsadmirer
zandkasteel:
NFP is betrouwbaarder. Maar het vergt ook veel discipline. Het is wetenschappelijk aangetoont.
arjet
Beste vragensteller,

Meerdere reacties hier boven zijn niet positief over NFP. Zelf gebruik ik het wel naar veel tevredenheid, ook voor mijn man. Maar, wat essentieel is als je NFP wilt gebruiken, is dat je de cursus volgt. Ook, of eigenlijk juist, met een onregelmatige cyclus, is NFP handig. Je herkent zelf je eisprong en herkent dus ook de eisprong als die niet of pas later plaatsvindt. Op www.nfp-nederland.nl vind je meer informatie. Maar, wil je dit als methode gebruiken om niet zwanger te worden, dan moet je het boek en de thermometer bij hen bestellen (de thermometer met twee cijfers achter de komma is onmisbaar) en de cursus (vier avonden) volgen. Zelfs tijdens borstvoeding is NFP te gebruiken. Succes!
hjrl
Beste Arjet, je hebt gelijk. Als men zo precies kan en wil zijn, dan lukt het. Mijn echtgenote vond het niets. Had er ook (hoewel zeer religieus) geen liefdesmotivatie voor/bij. Dus sedert 2001 heeft ze een zeer (goedwerkende) rigoreuze oplossing voor gevonden. Ze legde 'ons' onthouding op. Het is te pijnlijk voor woorden. Zou het de Heer Zijn goedkeuring wegdragen? Natuurlijk niet! Maar er is niets aan te doen. Ik ben er stuk van.
AHHK76
In de Bijbel kregen de vrouwen vaak ook niet zoveel kinderen. Dit kwam door de manier waarop zij aten/leefden en borstvoeding gaven. Volgens mij is het alleen van Job dat we lezen we dat hij 10 kinderen (of meer) had bij 1 vrouw.
Als je (heel) vruchtbaar bent, kun je komen op het punt dat je af moet wegen welke veratnwoordelijkheden je hebt en welke prioriteiten je daarin mag/moet stellen. Goed voor jezelf zorgen en voor je man en 6 kinderen verzorgen en opvoeden is een hele klus! Daar kan even niks meer bij. Je hebt toch ook niet beloofd zoveel mogelijk kinderen te krijgen...? Wel heb je beloofd om je taak als vrouw en moeder zo goed mogelijk te doen.
Dat mag best even de eerste prioriteit zijn. Dit is iets anders als gemaktzucht. De motivatie is inderdaad heel belangrijk, zoals in het antwoord staat!
Mensen die geen kinderen kunnen krijgen, zoeken vaak naar hulpmiddelen om toch zwanger te worden.... Binnen bepaalde grenzen mag dat. Maar volgens mij mag je ook binnen bepaalde grenzen zoeken naar hulpmiddelen om niet zwanger te worden. Totale onthouding is geen Bijbelse optie...