Israël, de staat, het volk en de beloften

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over de naam Israël. Wat bedoelt de Bijbel met “Israël”? In het Oude Testament (OT) is Israël het Tienstammenrijk naast Juda het Tweestammenrijk. Als het Nieuwe Testament (NT) spreekt over Israël, met name in Romeinen 11, hoe moeten we die naam opvatten? Er zijn onvervulde beloften in het OT voor Israël, maar Romeinen 11 spreekt daar ook over. Moeten we nu denken aan de staat Israël na 1948?

Is Israël hetzelfde als het Joodse volk? Gaat het om de kinderen van Abraham, Izak en Jacob? Heeft Israël te maken met het DNA van de aartsvaders? Als je ziet hoe vaak het ‘bloed’ van de aartsvaders is vermengd met ‘heidens’ bloed, hoe zuiver is dan het Joodse ras? Jozef trouwt met een Egyptische vrouw en krijgt Efraïm en Manasse. Mozes trouwde met een vrouw uit Midian. Rahab de hoer uit Jericho, Ruth uit Moab zijn voor-moeders van David. Is dit verwatering van de nakomelingen van Abraham?

Moet Israël soms vastgekoppeld worden aan de Joodse godsdienst? Galaten 3 spreekt over allen die uit het geloof van Abraham zijn, die zijn kinderen van Abraham. In Romeinen 11 gaat het over Israël als de olijfboom van het verbond en de heidenen die tegen nature worden ingeënt in die boom van Gods verbond. Slaan dan de woorden uit vers 26 dat geheel Israël zal zalig worden op de kerk uit Jood en heiden? Horen de Arabische Israëli’s ook bij Israël?

Graag zou ik een antwoord ontvangen van een deskundige die de begrippen “Joodse volk”, “Israël” enz. voor mij kan duidelijk maken. Dit alles in verband met de beloften voor het volk Israël.