Aangesproken worden met naam ex-vrouw

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Mijn man noemt me steeds bij de naam van zijn ex-vrouw met wie hij een langdurige relatie had. Dit voelt voor mij erg vervelend... Hij beweert dat zij volledig uit zijn gedachten is, maar dan zou hij haar naam toch niet noemen? Dit gebeurt zelfs tijdens ons samen-zijn als man en vrouw! De lust verdwijnt dan snel hoor... Ben ik overgevoelig en moet ik mezelf vermannen zoals mijn man zegt en doen of er niets aan de hand is? We hebben het goed samen, maar steeds als dit gebeurt voelt het als een koude douche en ben ik geneigd in mijn schulp te kruipen.Temeer omdat zij hem verlaten heeft en hij altijd nog positief over zijn ex-vrouw spreekt. Ik ben niet jaloers maar het doet me pijn en maakt me onzeker. Iemand een handvat hoe hiermee om te gaan?

Antwoord

Beste mevrouw,

Dat lijkt me inderdaad een heel vervelend gevoel als niet úw eigen naam maar haar naam genoemd wordt door uw echtgenoot. Alsof hij zijn ex inderdaad niet kan vergeten. Zelfs al beweert hij dat ze allang uit zijn gedachten is. Hoe ermee om te gaan?

U kunt kiezen uit twee houdingen: u blijven ergeren, u laten teleurstellen, u in uzelf terugtrekken óf hem voor eens en voor altijd duidelijk maken dat u dit níét wilt en al helemaal niet tijdens intiem samenzijn. Dat laatste betekent niet dat u hém kunt veranderen, maar dat u uw hóúding tegenover hem verandert.

U zegt zelf dat u niet jaloers bent. Dat is mooi, want jaloezie is een negatief gevoel. Ik zeg erbij dat u op dit punt zeer zeker niet overgevoelig bent en dat u daarom uzelf zou moeten vermannen. Reken maar, dat ‘het gegeven’ niet vanzelf overgaat! Uw man vindt dat ú er niet zo’n probleem van moet maken. Maar híj gaat niet over úw gevoelens. Hij zou ze dienen te respecteren als hij u gelukkig wil maken, wat ik veronderstel. Tijd voor actie dus. Van u!

U kunt relativerend denken dat er nou eenmaal mannen zijn die absoluut geen (voor)namen kunnen/willen onthouden. Het zou u ontspanning kunnen geven door uw schouders op te halen en te doen alsof het u allemaal niets doet. Maar dit lost het voor u niet op, in die zin dat uw echtgenoot begrijpt dat hij u kwetst. Bovendien is doen-alsof gevaarlijk, want met iedere druppel die er in valt wordt de emmer uiteindelijk zo vol dat hij overloopt, nietwaar.

U kunt -creatief denkend- bijvoorbeeld een naambordje maken en dat eens een poosje zichtbaar dragen. Of een (grote) foto van uzelf in de (slaap)kamer ophangen met daarop duidelijk uw naam uitgeschreven/opgeplakt. Of hem iedere dag een mailtje sturen (briefje schrijven) met uw naam er in grote letters onder geschreven. Of -als u zijn  meeneemboterhammen klaarmaakt- een ‘eet smakelijk’ sticker met naam opplakken... kortom, plaats uzelf op een creatieve en eventueel humoristische manier ‘op de kaart’. Laat uzelf zien, ga ‘in zijn beeld’ staan.

En als dit niet werkt, kan mogelijk een ‘sanctie’ ook nog wel een wonder doen. Vertel hem bijvoorbeeld dat iedere keer, dat hij niet úw maar háár naam noemt, hem dat een etentje kost of iets dergelijks (dan moet u uiteraard niet ’s avonds toch een maaltijd op tafel zetten!).

Natuurlijk kunt u ook ‘gewoon’ boos worden. Maar dat levert niet veel meer op dan negatieve gevoelens bij beiden, denk ik. Laatste tip: laat hem uw brief en dit antwoord lezen.

Ik wens u veel wijsheid en tact toe, met de gedachte erbij dat tenslotte de aanhouder altijd wint. Volhouden dus, zolang als het nodig is voor uw eigen goede gevoel!

Marijke Rots

8 reacties
denkna
Inderdaad, benader het met humor.

Bedenk een mannennaam die hij irritant vindt, en elke keer als hij je met de verkeerde naam aanspreek geef je repliek met deze nick-name.

Dan blijf het leuk maar ben je wel duidelijk!
sydneylover
Ik zie het ineens helemaal voor me :-)

1) Koop een pak A4 stickervellen van fors formaat
2) Maak een heel klein Word documentje met je NAAM en een mooie foto van jezelf en print die uit
3) Plak die als hij je weer bij de verkeerde naam noemt op minimaal 100 plaatsen zodat hij het tot vervelens toe tegenkomt
4) Herhaal dit elke keer als hij dezelfde fout maakt

Succes!
altijdwat
Ik zou in ieder geval van hem willen horen hoe het komt... een eerlijk antwoord.
Uiteindelijk is dat ook wat jij wil weten waarschijnlijk. Niet dat hij het nooit meer doet. Als hij nog steeds met zijn ex vrouw in zijn hoofd zit, in gedachten iig, dan wil je dat weten, toch? Als hij haar naam niet meer noemt, maar toch nog steeds met haar zit dan weet je het niet meer, maar is er niets opgelost.
Jello
Ik vraag me af of humor e.d. iets oplost in zo'n situatie. Punt is dat uw man niet eerlijk lijkt als hij u 'steeds' bij de naam van zijn ex-vrouw noemt, maar tegelijkertijd beweert dat zij 'volledig' uit zijn gedachten is. En dat uw man ook niet eerlijk reageert, met te beweren dat ú zich maar moet 'vermannen'.

Het mooiste zou zijn als u samen met hem tot een eerlijk gesprek kunt komen. Eerlijk duurt het langst.

Zo niet, zeg dan in ieder geval rustig en duidelijk dat het jou kwetst en dat jij met die naam niet meer aangesproken wil worden.

Gaat hij ermee door, herhaal dan elke keer weer rustig deze zin.

Helpt dat nog niet, reageer dan niet meer als hij je met die naam aanspreekt, want jij heet immers zo niet. En is het tijdens het samen-zijn, dan stop je het samen-zijn, gewoon omdat jij er nu geen zin meer in hebt. Dat is niet overgevoelig, maar gewoon een vorm van zelfbescherming! Kennelijk moet je man leren dat ook jij zo je grenzen hebt.
Daniel
De man heeft een langdurige relatie achter de rug, de vrouw heeft hem verlaten, toch spreekt hij positief over zijn ex vrouw.
Dat is geen slechte eigenschap van de man, aan roddel en achterklap doet hij niet mee.
Dan moet het wel de ingesleten gewoonte zijn, het noemen van de verkeerde naam.
Mijn teckel Bo noem ik vaak Guust.
Guust was de vorige teckel.
Ik geef veel om Bo, maar Guust is er na 14 jaar zo ingeslepen.
Maar Bo wordt er niet onzeker van, die merkt wel dat ik veel om hem geef.
Vragenstelster, als uw man veel om u geeft is dat veel belangrijker dan de goede naam.
Laat een goede relatie niet verpesten door een naam.
What's in a name?

Wat zegt een naam nu? Een roos ruikt toch niet anders als zij anders heet?

Maar ik begrijp u wel vragenstelster, hoe onplezierig voel ik me, wanneer iemand mijn naam vergeten is. Het wekt op zijn minst de indruk dat die persoon mij eigenlijk niet zo belangrijk vindt, dat hij niet betrokken wil zijn op mijn leven.

Noem tegenover u man het kind bij de naam, (zeggen waar het op staat).
Sterkte.
Erikheek
Ik herken het moeilijk loskomen van ingesleten namen. Ook gebeurt het regelmatig dat ik niet op namen kan komen die ik al lang ken en namen verwissel, bijvoorbeeld van mijn dochters. Vaak is dat juist als klinkers in de namen overeen komen. Daar zit geen kwade bedoeling in, het irriteert mezelf ook.

Dit vertel ik niet om te bagatelliseren dat het vervelend blijft voor de vragenstelster, maar om te vertellen hoe het kan werken bij iemand.

Enne...ik ben het er helemaal mee eens dat je man je emoties niet moet bagatelliseren. Voor jou is het gewoon erg vervelend!

En ik zag heel goede tips. Als hij het zelf ook vervelend vind, dan kan hij de humor in de tips wel waarderen verwacht ik.
Jello
Ik hoop dat de suggesties van sommige mannen hier de waarheid benaderen... en dat het werkelijk om iets onschuldigs gaat wat mevrouw maar met een dosis humor moet benaderen.

Bij mij blijf echter het verwijt van deze meneer hangen, namelijk: dat mevrouw zich maar moet 'vermannen' en dat mevrouw zich daarom nu afvraag of het probleem bij haar ligt, of zij nu eenmaal overgevoelig is en daarom maar moet doen alsof er niets aan de hand is.

Deze meneer lijkt zijn eigen fouten (of het nu bewust of onbewust is, die naamsverwisseling) niet alleen onder het tafelkleed te vegen, maar ook nog eens als reden aan te voeren om zijn vrouw dusdanig te bekritiseren, dat zij zich nu afvraagt of het probleem bij haar ligt. En dat vind ik een kwalijke zaak. Die m.i. niet met humor opgelost wordt.
Ineke
Heftig hoor! Ik kan er weinig humoristisch aan bedenken. Vind het eerder erg kwetsend en ongevoelig.
Daarbij ligt een naam van een ex natuurlijk anders dan een naam van een hond,kind of zus etc.
Denk dat het logisch is dat vraagstelster zich " ongelukkig" voelt tijdens dit gebeuren.
Vraag me af waarom de man dat niet door heeft!

Knap dat de vrouw positief blijft: we hebben het goed samen schrijft ze.
Al met al een complexe situatie! Sterkte....