Verschillende kerkelijke achtergrond

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik heb sinds een paar weken verkering. Nu hebben wij een totaal verschillende kerkelijke achtergrond. Hij voelt zich bij mij niet thuis in de kerk en ik bij hem niet. Mijn gevoel was eerst dat het goed kwam, ik was ervan overtuigd, maar nu niet meer. Nu ben ik bang dat we er een punt achter moeten zetten, terwijl we echt veel heel veel om elkaar geven! We hebben al zoveel gepraat, maar we komen er niet uit. We gaan er aan onderdoor, er moeten knopen door gehakt worden, er moeten beslissingen genomen worden! Ik weet werkelijk niet wat ik nu doen moet. Ik zit helemaal met mezelf in de knoop.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er zijn inmiddels weer een paar weken voorbij: heb je nog steeds verkering? Zit je nog met jezelf in de knoop of heb je de knoop doorgehakt?

Als je op verschillende terreinen naar elkaar toegroeit, maar wat de kerk betreft niet op een lijn kunt komen heb je inderdaad een probleem van formaat. Of je daar in een paar weken uitkomt weet ik niet. Vraag jezelf eerst af hoeveel tijd je jezelf en je vriend wilt geven (mijns inziens is "een paar weken" heel kort, zelfs met deze weken -die tussen je vraag en mijn antwoord zitten- erbij gerekend!).

Blijf in gesprek met elkaar, als je daartoe besluit, en praat er ook eens over met vrienden, je ouderling of de dominee. Een punt achter de relatie zetten is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar vrij definitief, nietwaar.

Ik wens je sterkte, ook wanneer je je besluit al hebt genomen en misschien wel liefdesverdriet hebt.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
5 reacties
boulanger
Is er geen kerk waar jullie je samen thuisvoelen? Het is geven en nemen in een relatie, probeer elkaar tegemoet te komen. Je hoeft het niet direct uit te maken, maar het is wel belangrijk dat je geestelijk gezien redelijk op één lijn zit, in welk kerkverband dat dan ook uiteindelijk zal zijn! Sterkte ermee.
Orchidee
Wij komen ook uit totaal verschillende kerkgenootschappen maar hebben voor ons zelf geprobeerd concreet te maken wat we belangrijk vonden.
We hebben duidelijk vanaf het begin tegen elkaar gezegd dat we niet naar elkaars kerkverband zouden gaan omdat we daar ons niet thuis voelden.
Nu gaan we samen naar een kerkgenootschap wat beetje in het midden zit.
Net als boulanger zegt, probeer elkaar tegemoet te komen en samen er om te bidden voor oplossing.
bayana1980
Mijn vrouw en ik komen ook uit een totaal ander nest. Voor ons huwelijk al, maar zeker erna, zijn we naar een kerk gaan zoeken waar we ons beiden thuis voelden. Dat lukte niet en ik gooide de handdoek eigenlijk al in de ring. 'Dan gaan we maar niet naar een kerk', zei ik. Toen hebben we nog 1 kerk geprobeerd, die ik nieteens wou proberen, en dat klikte opeens! Ik werd enorm geraakt door de Heer, dat was nog nooit gebeurd in de kerk. Sinds 8 jaar gaan wel al naar deze pinstergemeente en ik ben meer met God verbonden dan ooit. Om een lang verhaal kort te maken: Als jullie bij elkaar horen, zal de Heer er voor zorgen.
adriano313
Halleluyah @bayana1980,
Beste vragensteller, soms is de kwestie die zich in een vraag als deze afspeelt zo hartverscheurend. Het drijft mensen soms tot wanhoop en uiteindelijk vragen ze dan
Waar is God....

Misschien is het verstandig om aan het begin van je leven eerst met God te beginnen dan dat je God achter de wagen laat lopen. Een kerk of denominatie vergeeft geen zonden, bezit geen Heilige geest en heeft vaak een structuur die God niet zo bedoelt heeft (Efeziërs 4:11)
Begin beidde voor jezelf eens met de Heere Jezus. Wie, is hij wat doet hij, waarom staat hij cruciaal centraal. Waarom kan de hele wereld in elkaar storen zonder dat jij je druk maakt.

Ik wil je graag vertellen dat er een hele wereld bestaat waar mensen geloven in Jezus christus. Die kennen geen chr.ger, PKN, HKK, (oud)gergem (ned) en ga zo maar door.
Een Eskimo krijgt gewoon het evangelie te horen en gelooft, Een papua schiet nog vrolijk zijn varken met pijl en boog en zegt halleluyah, en ga zo maar door.
Orienteer eerst eens wie Jezus is. Bidt tot Hem en vraagt het maar samen aan Hem
HEERE JEZUS wie bent u? wilt u in ons leven komen? Wilt u ons leiden door de kracht van uw Heilige Geest. Wilt u vertellen wat wij moeten doen en naar welke kerk we uiteindelijk moeten gaan.

Veel zegen, duidelijkheid en liefde toegewenst
kijk anders eens naar onderstaande filmpje op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=dBvxWl7jXr0 (kopieren en plakken)
Jo_Pedago
Probeer vooral met elkaar te bespreken wat jullie - ieder apart - belangrijk vinden wat betreft geloof, kerk, opvoeding etc. Wanneer dit absoluut niet bij elkaar past, zal dit in de toekomst ook niet bij elkaar passen. Dan zou ik zeggen: maak het dan nu maar uit in plaats van over 3 jaar. Maar: blijf ook bij de kern. Liefde is geven en nemen, aanpassen aan elkaar. Wanneer je het idee hebt dat je door je aan de ander aan te passen ook je geloof/de waarheid aangepast moet worden, beken dan eerlijk voor elkaar dat je niet bij elkaar past op een super belangrijk punt. Ontzettend moeilijk natuurlijk, helemaal omdat je verliefd op elkaar bent/van elkaar houdt. Maar wees wel realistisch! Leven voor God is het belangrijkste!
Veel sterkte en zegen gewenst met je keuze!