Vloeken in mijn hoofd

Ds. J. van het Goor / 5 reacties

Vraag

Al een tijd lang loop ik rond met vloeken in mijn hoofd. Het is nadat ik tot geloof kwam eerst wel minder geweest, maar het laatste jaar wordt het eigenlijk steeds erger. Vloeken, gedachten over de Heere die heel slecht en akelig zijn, godslasterlijke gedachten, die me soms zo in beslag nemen dat ik dan echt niet meer weet of het uit mijn eigen hart komt of influisteringen zijn van de boze. 'k Probeer het dan 'over' te denken in mijn hoofd. Maar dan neemt het soms bijna m'n hele dag in beslag. Daarna de beschuldiging naar mezelf toe dat ik nu nooit meer gered kan worden, die me alle hoeken van de kamer doet zien. Het maakt me moedeloos, soms ook dat ik niet meer denk dat ik hier nog uit ga komen, van verlost zal worden. Een echt aanwijsbare reden waarom dit weer is begonnen kan ik niet vinden. Wat moet ik hier toch aan doen? Ik bid wel en werp me dan voortdurend in de handen van de Heere, maar ben soms ook bang om te bidden, omdat er dan ook dingen in mijn gedachten komen die slecht zijn. Bijbellezen kan me daarin ook zwaar vallen. Op een gegeven moment neemt alleen al de angst om iets slechts te denken me te pakken...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Na lang nadenken heb ik toch besloten om de vraag niet via deze weg, lees schriftelijk, te beantwoorden. De kwestie raakt het grensvlak van pastorale en psychische begeleiding. Het luistert erg nauw en daarom kunnen dingen die zwart op wit geschreven zijn toch verkeerd begrepen worden. Het gaat er vooral om dat je heel je verhaal aan iemand vertelt, die op dat moment naar je luistert. Ik raad je aan om contact te leggen met je (wijk)predikant of als deze er niet is, een ouderling die goed kan luisteren naar je probleem. Persoonlijk zou ik zo’n vraag niet alleen maar pastoraal benaderen, maar zou ik je (ook) doorverwijzen naar bijvoorbeeld Eleos om ook op het vlak van je psyche geholpen/begeleid te worden. Blijf er niet mee rond lopen. Zoek vanuit deze hulpvraag via Refoweb, hulp bij de persoon/instantie zoals hierboven aangewezen.

In dit alles wens ik van harte Gods zegen toe,
Ds. J. van het Goor

Zie ook de volgende urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2129/ik-word-al-meer-dan-een-jaar-geteisterd-door-lasteringen/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2299/wat-moet-je-doen-als-je-lasteringen-of-vloeken-in-je/

Lees meer artikelen over:

vloeken
5 reacties
tapijtdoorn
Ik heb het zelfde gehad.
Tip: Ga hardop bidden en Bijbellezen om te onderscheiden wat in je gedachten gelegd wordt of wat je zelf bent.
Satan weet wat jouw zwakke punt is, jij vind het erg om in je gedachten te vloeken of godslasterlijke gedachten te hebben, miljoenen andere mensen niet, zie dit als een pluspunt.
Praat erover, dit werkt ook.
Ik weet niet of jij een denker bent maar, satan pakt ons op onze zwakke plekken.
Ik heb hier ook nog een mooi artikel over gehad, zal het eens op zoeken.
Bij mij is het langzaam weggeëbt, maar soms komt het zo weer boven. Praat er in ieder geval over en laat voor je bidden.
Lees ook efeze 6.
Sterkte en Gods zegen.
tapijtdoorn
Download hier het artikel:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=260694230674851&set=a.124738377603771.25515.100002028270940&type=1&theater
tapijtdoorn
Dit is ook nog een interessant artikel:
http://www.cvadf.nl/files/dwanggedachten_kees_roest_quinta.pdf
imvi
Helemaal eens met tapijtdoorn. Ken zelf ook zo iemand in mijn omgeving die dit precies hetzelfde heeft. Exact bijna. Het heeft diegene erg geholpen om te bedenken dat dit de duivel is. Hij pakt je inderdaad op je zwakke plek. Je schrijft dat je je dingen probeert 'over te denken' in je hoofd en dat dit veel tijd kost. Zoek eens iets op over kees roest. hij is in dit soort dingen gespecialiseerd en heeft er over geschreven. De vriend van mij die in dezelfde situatie zat heeft er veel aan gehad om te weten dat je niet telkens hoeft te bidden om vergeving over deze slechte gedachten, omdat dit dwanggedachten zijn, die niet uit jezelf komen. Je houd ze juist in stand door erop te reageren door te bidden om vergeving over deze gedachten. God weet dat het gedachten buiten je wil om zijn.Dat geeft rust. Door er rustig even bij stil te staan als jij dat wilt en er verder niet op in te gaan en ze totaal te negeren kun je er uiteindelijk vanaf komen. Moeilijk!!
Leg deze strijd in gebed aan God voor.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

ja ook helemaal mee eens, hulp vragen(!) bij anderen (moeder, zussen, broers, vriend(in)) die veel voor je kunnen bidden is echt een ware oplossing. Schroom niet!!! Het is vaak een kleine moeite. Bovendien lijkt het mij ook wijs dat je aan de Heere Jezus vraagt welke zonden er aan je kleven. Zodat je deze ook kunt belijden. Vraag of de H.Geest dit in je gedachten legt zodat je weet waarvan jij je moet afkeren / wat te belijden. Je keert je af van zonden en keert je tot Jezus Christus en vraagt om reiniging door Zijn bloed.

Nu gaat het er even niet om waarom je deze gedachten heb want dan volgt er veelal aanklacht en schuld. Maar je zonden belijden, hoe raar ze ook zijn, geeft vergeving en vrijheid! Hierna zou ik wel nagaan waar er in je leven allemaal zonden kunnen binnenkomen. De bijbel geeft aan dat je zonden ook moet belijden en het is zinloos om deze in je hart te verbergen.

Anderen die helpen staan vaak in een andere relatie of zelfs autoriteit met Jezus Christus, wat hierdoor “effectiever” voor je kan zijn. Hiernaast ook dat oudsten gebed over je uit kunnen spreken en zalven met olie (Jac. 5 :14), zodat het Licht ook in je leven komt!

Verder helpt zingen (lofprijzen) ook erg goed tegen allemaal dwarse gedachtegangen of stemmingen. Zing naast de psalmen ook eens wat van liederen van joh. Heer of opwekking. Want de duisternis houdt er niet van als Jezus geprezen wordt door lofzangen als de overwinnaar! (hallelujah)

Een paar mooie en toepasselijk liedjes zijn:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=JJF3i7bdhis">1. Daar is kracht in het bloed</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=g7yaeJMu_Ws">2. Niets, dan alleen het bloed van Jezus</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=yKoT2ww_yQI">3. Welke vriend is onze Jezus</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=mB6klkulyvM">4. Ik zie een poort wijd open staan</a>
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=d8W8bVb90cE">5. Veilig in Jezus armen</a>

Kortom, blijf bidden en lofprijzen, ook al voel je je opeens niet in een stemming en schroom niet om andere te vragen, ook al maakt iemand soms een pas op de plaats