Loonstrook ontvangen

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Is het geven van een loonstrook verplicht iedere maand? Ik durf dit niet aan mijn werkgever te vragen, want dat ligt nogal gevoelig.

Antwoord

De werkgever is niet verplicht om iedere maand (of bij iedere loonbetaling) een loonstrookje toe te sturen. De werkgever is dit alleen verplicht indien er sprake is van een verandering van het loon. Dit staat in artikel 626 van het Burgerlijk Wetboek.

Heb je dus iedere maand een wisselend loon, dan moet de werkgever je ook iedere maand een loonstrookje toe sturen. Heb je geen wisselend loon, dan hoeft de werkgever dus niet elke maand een loonstrookje te verstrekken, alleen als er iets wijzigt. Het loonstrookje mag per mail of per post worden verstuurd aan de werknemer.

Jannie Voortman, RMU

Tags in dit artikel:

juridischwerk
1 reactie
sydneylover
Geen idee waarom het gevoelig ligt bij de werkgever van de vraagsteller, dat maakt wel een verschil denk ik.

Zo lang je maar zeker weet dat je het salaris + toebehoren uitgekeerd krijgt waar je recht op hebt. Helaas ken ik ook een aantal voorbeelden van werkgevers die hierin hun verantwoordelijkheid niet namen en om die reden het niet bijvoegen van een loonstrook als dekmantel gebruikten..