Wake Up

Ds. M. M. van Campen / 8 reacties

Vraag

Aan ds. M. M. van Campen. Kent u het boek "Wake Up" van het Zoeklicht? Er wordt veel voor geadverteerd. Mensen in mijn kerk zijn er nogal lyrisch over. Zo erg, dat ik er een beetje de kriebels van krijg en wat sceptisch geworden ben. Wat moet ik denken van de dingen die erin beschreven staan?

Antwoord

Inmiddels heb ik het boek zelf in mijn bezit. Ik ben er niet negatief over. Het is apart: in de gereformeerde gezindte wordt het boek met veel scepsis ontvangen, terwijl er in evangelische kringen erg lyrisch over wordt gedaan. Dat geeft precies aan waar de verschillen liggen. In reformatorisch Nederland is de fakkel van de hoop op de spoedige terugkomst van de Heere Jezus lang niet altijd brandend geweest. De verwachting van de verschijning van Christus is een onderbelicht thema gebleven tot op de dag van vandaag. God gebruikte Johannes de Heer 100 jaar geleden om de die hoop weer te doen opvlammen in kerkelijk Nederland. Het Zoeklicht werd opgericht en datzelfde Zoeklicht heeft nu ook dit boek uitgegeven.

Je hebt nú mensen die dit bijbelse thema overbelichten. De gezonde bijbelse verwachting verwordt tot een overspannen verwachting. Dat is een gevaar naar de andere kant. Het juiste tegenwicht is een bijbels evenwicht in: waken - werken - en wachten (vérwachten). Er is ook een bijbels evenwicht nodig in: geloof - hoop - en liefde. Alle drie zijn ze even belangrijk en bepalend voor een gezond geestelijk leven.

Dus ik zou willen zeggen: wanneer je uit een reformatorische hoek komt: Neem en lees vooral dit boek. Het schudt je wakker, Jezus komt eraan! En het is bijna tijd! En wanneer je uit een evangelische hoek komt: lees het boek met geestelijke ogen en niet uit sensationele motieven. Wees een graantjespikker die het goede, dat wil zeggen bijbelse, oppikt en de rest laat liggen.

Wees nuchter en waakt. En lees zonder je kritisch onderscheidende vermogen aan de kant te zetten. Het bevat veel informatie en er staan veel goede dingen in, maar lang niet alles is even bewezen als het er uit lijkt te zien.

Tot slot, nog een bescheiden aanbeveling: Het boek “Wake Up” gaat voor een belangrijk deel over de betekenis van de zeven feesten in Levitcus 23.  Er is een boekje dat daar ook over gaat, maar iets voorzichtiger is in uitleg en toepassing. Dat boekje heet: De Schatkist van Jezus Christus, de zeven joodse feesten en de betekenis voor ons vandaag. Auteur: ds. M. M. van Campen. (NB. de grote lijnen zijn wel hetzelfde!)

Ds. M. M. van Campen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rotterdam-Zuid
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

eindtijdwederkomst
8 reacties
Dirk
Ik heb het boek zelf niet gelezen. En gezien deze recensie (https://drive.google.com/file/d/0B_4_41YS_EL3OEtaM2tOMkFuRnc/edit?pli=1), zal ik dat ook niet heel snel gaan doen!
anina
Ik ook niet. http://www.rejoicenow.nl/page/wake-up
dalethvav
Heel interssant en een aanrader is ook het lijvige boek "Najaarsfeesten" van Samuele Bacchiocchi (http://www.fakkel.nl/nl/product/9789075226836/najaarsfeesten.html)
marliesvdg
Wake Up! is misschien het beste boek dat ik de afgelopen jaren heb gelezen. @Dirk en @anina, de recensies die jullie aanhalen moet je wel goed plaatsen. Ze zijn geschreven vanuit een strikte visie van de bedelingenleer en slecht buitengewoon slecht van kwaliteit en er s taan echt onjuiste dingen in, die alleen maar te verklaren zijn vanuit deze leer. Als je Wake Up leest zie je dat er op een heel eerlijke manier wordt geschreven. Het is buitengewoon boeiend en het gaat ook maar deels mee in Verbondsleer of bedelingenleer. Tenminste haal je er heel veel feitelijke informatie uit die je nog nooit eerder hebt gelezen, dat is wel zeker. Zelfs niet gelovige mensen komen hierdoor tot geloof, want zij zien hoe mooi de Bijbel in elkaar zit.
@dalethvav: Wake Up! legt nog meer nadruk op de Nieuwe Verbondsbetekenis van de Bijbelse Feesten voor het persoonlijk leven van een christen.
marliesvdg
Het boek van ds van Campen over de feesten is overigens ook boeiend. Hij noemt het de schatkist van Jezus en dat is bijzonder mooi.
marliesvdg
Nog mooie preek van ds van Campen over de spoedige wederkomst https://www.youtube.com/watch?v=GYAS2zcge9k
DIRKANTONIE
Het is verheugend dat de Bijbelse feesten weer in de belangstelling komen. Er komt steeds meer studiemateriaal op de markt en er blijkt gelukkig veel belangstelling voor. De kerk heeft door de eeuwen heen een eigen beleid gevoerd vaak los van de Schrift en dat heeft de zogenaamde vervangingsleer opgeleverd. Tot gevolg heeft dat gehad dat alles wat maar joods was, aan de kant geschoven werd. De joden bestuderen de Thora en die beginnen dan altijd met het boek Leviticus, het hart van de Thora. Wat het boek Wake Up betreft staat daar veel in wat de moeite waard is, de Bijbelse feesten worden daar uitgebreid beschreven en uitgelegd. Ondanks de kritiek die er op sommige gedeelten zijn is het een waardevolle studie, omdat we wat meer inzicht krijgen in het hebreeuwse denken en gebruiken. Het is een dik boek 500 pagina's en dan is de Schatkist van Ds van Campen een goed alternatief, beknopt, maar ook aangevuld met vragen om met elkaar er dieper op in te gaan. Voor de prijs hoef je het niet te laten voor zo een waardevolle schatkist...
coby
ik ken ook een boekje die over de joodse feesten gaan ,heel leerzaam
joseph Good over Rosj Hasjana

het wordt duidelijk onderbelicht in de kerken

http://neverbesilent.org/nl/2014/01/tekenen-aan-zon-en-maan-update-voor-2014-5774-5775/