Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Zijn er liggingsverschillen binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Antwoord

Die vraag is niet direct met ja of nee te beantwoorden. Om hier een goed antwoord op te geven moeten we oud gereformeerd geboren zijn en ook zijn gebleven. En dat ben ik niet. Toch mag gezegd worden dat er liggingsverschillen zijn onder het predikantengilde en hun aanhang.

Ik verwijs u naar de boeken en artikelen die geschreven zijn door ds. A. Kort. Vooral zijn boek “Wedergeboorte of schijngeboorte”deed veel stof opwaaien binnen zijn kerkverband en er buiten. Ik vind het niet mijn opdracht om dit allemaal uit te gaan leggen aan voor- en tegenstanders van zijn leer. Het is veel zuiverder dat u zelf zijn boeken gaat lezen en vooral genoemd boek om er een zuivere indruk van te krijgen. Persoonlijk wil ik er aan toevoegen dat veel van zijn leer uit mijn hart is gegrepen en een halve eeuw preek ik dat er buiten Christus geen leven is. Daar wringt zich de schoen t.o.v. de liggingsverschillen binnen het kerkverband. En we mogen toch zeggen een vriend te zijn van de bevindelijke waarheid.

In de liefde tot de waarheid heeft het niet tot een kerkscheuring geleid, maar heeft men er op diverse manieren er biddend met elkaar over gesproken. En zo behoort het ook te gaan in de christelijke wereld.

Behoort u tot genoemd kerkverband ga dan met uw vraag naar de pastorie en leg hem voor aan uw predikant. Ik ben er van overtuigd dat de meesten van het predikantenkorps u te woord zal staan.

Hopelijk is het u een heel klein beetje duidelijk geworden.

Ds. J. D. Heikamp