Naar 'Gooise vrouwen'

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

We hebben zaterdag een personeelsfeestje van m’n man z’n werk. We gaan gezellig uit eten en daarna naar de film: “Gooise vrouwen.” Voor mij voelt het niet goed om mee te gaan naar de film. Ik wil graag na het eten naar huis. Ik heb voorstukjes gezien en het is een film met vuile praat en daad. Mijn man wil wel graag mee, maar ik weet dat we de Heere er verdriet mee doen. Is het wijs om bij m’n standpunt te blijven, of is het beter voor de lieve vrede mee te gaan? Wat zou de Heere willen wat ik doe? Ik heb hier om gebeden. Ik denk dat ik niet mee moet gaan. Er komt dan wel een bak ruzie waarschijnlijk. We verschillen wat geloofsovertuiging betreft nogal. Graag uw mening hierover (die gebaseerd is op de Bijbel).

Antwoord

Lieve mevrouw,

Uiteraard is het wijs om bij uw standpunt te blijven, sterker om bij de het leven van de genade te blijven waarin God u doet delen, naar ik mag aannemen. Zeker, dan riskeert u een bak ruzie met uw man en wellicht ook nog met anderen, maar ruzie met God is nog erger, want “de vriendschap der wereld is vijandschap tegen God” (Jak. 4:4). En het kan de lucht wel eens doen opklaren in uw huwelijk, als u man weet waar u voor staat en voor gaat. Want heel subtiel worden blijkbaar voortdurend de grenzen afgetast van wat kan en wat niet kan. Dat houdt satan nauwlettend in de gaten, maar God ook. Dat is de achterliggende spanning! Want het is nu eenmaal en andermaal spannend om zalig te worden. Uw man mag weten dat u veel van hem houdt, maar als het er op aankomt nog meer van God. En Hij heeft ons bevolen vanuit een praktisch christelijk leven onszelf onbesmet te bewaren van de wereld (Jak. 1:27). En het personeel mag ook weten wie u bent en van wie u bent. Wij zijn vaak nog de enige Bijbel die ze lezen. En met God hebt u een gezegende zaterdag. Voorafgaand aan de zondag. En dan schijnt echt de zon in uw leven. Beter kunt u uw man niet geven. En het personeel.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

filmsrelatieproblemenuitgaan
2 reacties
Catherine
Beste vraagstelster, onlangs stond ik voor zo'n zelfde keuze. Personeelsfeestje met cabaretvoorstelling.
Ik heb die betreffende man gegoogled en dacht: o nee, daar ga ik echt niet bij zitten.
Mijn man dacht en denkt er anders over dan ik. Ik heb hem gezegd dat ik beslist niet mee ga.
Hij meldde dus op de zaak dat hij alleen zou komen, omdat ik niet naar die voorstelling wilde.
Wat schetst onze verbazing, het hele feest ging niet door, omdat er meer mensen waren die bezwaar hadden, maar ik was kennelijk de eerste die dit openlijk zei.
En als er 1 schaap over de dam is...
Nu hoeft dat in het bedrijf van uw man niet zo te zijn natuurlijk. Maar toch weet je niet wie je over de streep trekt, als ze jouw eerlijke weigering horen.
Het personeelsfeest van mijn man werd omgezet in een heel gezellig etentje in een fijn restaurant.
Je man eren en/of volgen wil niet zeggen dat je overal in moet meegaan, zeker als het tegen Gods Woord ingaat, maar dat heeft ds. van der Sluijs heel goed uitgelegd.
John61
Vraagsteller, blijf trouw aan je Bijbelse principes, wat anderen er ook van vinden. Anders krijg je last van je geweten. Ik heb me zelf dat aangeleerd en ben al een paar maal bij films en theatervoorstellingen voortijdig vertrokken. Meestal dwingt het zelfs respect af bij anderen (daar moet je het niet voor doen).