Vertrouwen stellen op Christus

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Wat is je vertrouwen stellen op Christus? Waarop moet je vertrouwen? Hoe moet je vertrouwen?

Antwoord

Deze mooie vraag is van zo’n grote betekenis en reikwijdte, dat het antwoord heel snel (te) uitgebreid wordt. Ik zal proberen om me te beperken.

Het woord “vertrouwen” kan volgens het woordenboek van Van Dale betekenen: Staat maken op, rekenen op, betrouwbaar achten. Daarbij ook: zich op iets of iemand verlaten, op zijn trouw steunen. Vooral de laatste betekenis is typerend voor het bijbelse “je vertrouwen stellen op”. Dan steun je op de Heere Jezus Christus als de betrouwbare. Je vertrouwt dat Zijn woorden betrouwbare woorden zijn waarop je kunt gaan staan. Dan bouw je je levenshuis op de steenrots en niet op zandgrond dat wegspoelt. Jezus Christus is te vertrouwen en de betrouwbare. Hij is de Zoon van God, Die gezonden is om Zaligmaker van zondaren te zijn. De stem uit de hemel zei: “Deze is Mijn geliefde Zoon, hoort Hem.”

Je vertrouwen stellen op Christus, betekent dat Hij het voorwerp is waarop je steunt. Haal je Christus weg, dan stort je leven in. Haal je Zijn Woorden weg, dan heb je geen betrouwbare beloften meer. Zoals klimop zich slingert rondom een boom en zich aan die boom vast hecht, zo hecht de gelovige zich aan de Heere Jezus. Haal je de boom weg, dan valt de klimop op de grond. Haal je Christus weg, dan stort de ware christen in.

Aan het vertrouwen gaat altijd het ‘kennen’ vooraf. Eerst zul je iets van Jezus Christus moeten weten, om te geloven dat Hij betrouwbaar is. Gods Woord tekent ons de Heiland als volkomen betrouwbaar. Niemand die tot Hem komt, wordt door Hem uitgeworpen. Hoe meer we vanuit de Bijbel Christus leren kennen, hoe meer Hij als de betrouwbare voor onze ogen komt te staan, hoe meer we ons aan Hem overgeven om op Hem en Zijn Woord te steunen. Wat is vertrouwen op Christus? Dan denk ik aan Petrus die op het woord van Jezus, overboord stapt en gaat lopen op de golven! (Matt.14:29).

Waarop moet je vertrouwen? Tot het wezen van het bijbelse geloven, behoort het vertrouwen op het hele Woord van God, vooral de woorden van Jezus. Gods beloften, zijn de grond waarop de gelovige staat. Daarbij behoort tot het voorwerp van het vertrouwen ook “alles wat Jezus tot verlossing van zondaren deed”. Zijn gewillig komen naar de aarde in totale vernedering, Zijn lijden en sterven tot verzoening van de zonden, is voorwerp van het geloofsvertrouwen. Namelijk in dit opzicht dat de gelovige er op vertrouwt dat de Heere Jezus dit voor hem/haar gedaan heeft. Hij in mijn plaats! Hij door God verlaten, opdat ik nooit door God verlaten zou worden.

Hoe moet je vertrouwen? Dat begint met een niet-meer-vertrouwen op jezelf, op eigen inzichten of op eigen activiteiten om zalig te worden. Let wel, het gaat hier niet om een propageren van een “gebrek aan zelfvertrouwen” in gewoon menselijk opzicht. Het gaat er om dat we niet meer op eigen inspanningen vertrouwen om “goed te zijn of goed te worden voor God”. Dan moeten we ook niet meer ons vertrouwen stellen op andere mensen, wie of wat dan ook, om in de goede verhouding tot God te komen. Alleen Jezus Christus en Zijn werk als Middelaar en Zaligmaker, dat moet over blijven.

Hoe moet je vertrouwen? Dat wil de Heilige Geest je leren. Door het biddend lezen van de Bijbel wil de Heilige Geest je leren wie je bent voor God: zondaar, doelmisser! Maar de Heilige Geest wil je ook de Heere Jezus voor ogen stellen als de Betrouwbare Verlosser. Door de prediking van het heerlijk evangelie wil Hij je doen geloven dat het Middelaarswerk van de Heere Jezus ook voor jou is gedaan! Dit is nooit vanzelfsprekend, maar het is altijd een wonder. Onverdiende genade. Hoe moet je vertrouwen? Laat je door Gods Woord en de Heilige Geest leiden tot de Heere Jezus. Bidt de Heere dat Hij jouw hart brengt tot overgave aan Christus, zodat je op Hem alleen steunt.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwen