Een leven in Christus

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

Vraag

Bestaat er ook zoiets als verlossing, een leven in Christus? Ik merk het zo weinig in mezelf. Ik weet wel wat voor vreugde er in Hem ligt. Maar het is alweer zo lange tijd geleden. Ik weet wel dat ik het niet verdien. En als ik het krijg dat genade alle eer krijgt. Maar de laatste tijd voel ik me weer zo onbekeerd. Daardoor heb ik het gevoel dat ik de Heere in dagelijks leven zo mis. Ik ben zo bang dat ik straks niet door die poort kan, dat er nog lappen van eigengerechtigheid en verdorvenheid aan zitten.

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag heeft iets van een verzuchting. Bij een verzuchting moet je altijd alert zijn. Zucht jij omdat God zo ver weg is of omdat jij zo ver van God weg bent? Of zucht jij omdat je medelijden hebt met jezelf? Zelfmedelijden is voor het geestelijke leven een grote vijand, die zich als vriend vermomt.

Laat ik aan het eind van je vraag beginnen. Het is niet zo belangrijk of jij straks door die poort kunt, maar of je er nu al door gegaan bent! Natuurlijk wordt in de Bijbel ook het sterven met een deur of poort vergeleken. Heere Jezus vertelt dat sommige mensen beginnen (!) buiten te staan. Zij denken dat zij recht hebben om binnen te gaan, zoals de vijf dwaze maagden. Dat is een kenmerk van de huichelaars; zij denken dat zij recht hebben om binnen te gaan. Voor de oprechte christenen blijft het altijd een wonder. Zij krijgen juist meer en meer last van de lappen van eigengerechtigheid en verdorvenheid zoals jij dat noemt. Dan wordt het wonder van Gods genade steeds groter. Maar toch is de grote vraag niet of jij straks wel door de poort komt, maar of je nu al geleerd hebt om van alles van jezelf af te zien en op de Heere Jezus alleen te staren.

Je schrijft wel dat je daarvan weet, dat is een groot wonder! De vreugde ligt inderdaad in Hem. Maar je voelt er nog maar weinig meer van. Je bent het kwijt. Je voelt jezelf zo onbekeerd. Dat is in ieder geval beter dan dat je jezelf zo bekeerd voelt. Als jij je onbekeerd voelt, heb je de Heere des te meer nodig en als jij je bekeerd voelt loop je een groot gevaar om overmoedig te worden. Het gaat er niet om of jij je bekeerd voelt, maar of je bekeerd bent. Ben jij al ingegaan door de enge poort en wandel jij op de smalle weg naar het eeuwige leven?

Tenslotte de vraag waar jij mee begint: ja, er is een leven in Christus, een volkomen verlossing! Maar nu klinkt het net alsof jij daar toch iets anders mee bedoelt dan de Bijbel. Het is heel verleidelijk, vooral als je moedeloos bent en je eigen zwakheid en tekorten ziet, om te denken dat er nog een soort verlossings- of overwinningsleven is waar je zelf geen deel aan hebt. Sommige mensen spreken ook wel van een soort toestand van volmaaktheid, waarin je geen last meer zou hebben van de zonde. Dat is een dwaling. Wij worden in dit leven nooit verlost van onze zwakheid of van het lichaam van de zonde en van de dood. Die zwakheid brengt ons juist bij de Heere Jezus en leert ons meer en meer om alles alleen van hem te verwachten. Er is wel een verlossing van de heerschappij en slavernij van de zonde, maar geen verlossing van de strijd tegen de zonde die nog in je woont (DL 5.1-3).

Toch is er een volkomen verlossing, een leven in Christus. Maar dat is een geloofszaak. Zoals de apostel Paulus zegt in Romeinen 6:11 “Houdt het dan daarvoor dat gij der zonde dood zijt.” Of op een andere plaats: “Gij zijt in Hem (Christus) volmaakt” (Kolossensen 2:10). Allen die door en oprecht geloof aan de Heere Jezus verbonden zijn, of dat geloof nu zwakheid aangevochten is over sterk en bevestigd, zijn in Hem volmaakt. Zij voelen zich niet volmaakt, maar steeds meer 'zondaar' omdat de Heere doorgaat met het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Toch mogen zij ook meer en meer leren dat de zaligheid, hoe onverdiend ook, uit genade gegeven wordt in Christus Jezus door het geloof alleen, zonder de werken van de wet. Dat is de smalle poort waar jij doorheen moet. Die poort van het geloof is daarom zo smal, omdat jij niets van jezelf mee mag nemen, zelfs geen goed gevoel over de kennis van je eigen slechtigheid.

Tags in dit artikel:

geloofsleven