Directe Goddelijke roeping

Ds. A. Goedvree / 2 reacties

Vraag

In veel artikelen die ik op Refoweb vinden kan over de roeping tot een kerkelijk ambt, lijkt het of een Goddelijke roeping indirect is: "ik werd stilgezet bij etc." Daarnaast lijkt het in meer of mindere mate belangrijk te zijn wat 'de omgeving' ervan vindt. Een Goddelijke roeping kan toch alleen maar door direct contact met God komen, net zoals met de profeten uit het OT (waar in sommige artikelen naar verwezen wordt)? Als er geen direct contact met God zou zijn, kan het dan wel een goddelijke roeping genoemd worden? Hoe weet iemand zeker dat de roeping van God komt en dat het geen gevoel of emotie is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag is complex. Weinig dingen liggen zo ‘gelaagd’ als roeping en benoeming. Laat ik voorop stellen: ik geloof in roeping, ik geloof dat de Heere mensen roept tot allerlei ambten, taken en werken. En uiteindelijk zal alles dan voor de roeping moeten buigen.

Maar, dat staat niet los van allerlei factoren: 1. hoe is het geestelijk met jezelf, 2.  wat zijn je gaven en talenten, 3. hoe is je leven ook psychisch, 4. hoe ziet je praktische leven er uit, qua huwelijk, gezin, werk, opleiding, etc. 5. hoe zit het met de kerkelijke kaders van gemeente en kerkorde, 6. wat is de stem van de gemeente, medechristenen en andere taak- en ambtsdragers. 7. enzovoorts.

Echte roeping is geen zwart/wit situatie. Echte roeping gaat door alle lagen van je leven en omstandigheden heen. En die weg baant de Heere, in het gebed en door Zijn Woord.

Wanneer je bijvoorbeeld een benoeming krijgt tot ouderling, heeft dat eerst te maken met de weg van de kerkenraad, de stem van de gemeente, het gebed van kerkenraad en gemeente. Vervolgens komt het naar degene die benoemd wordt. Die heeft zijn eigen omstandigheden, persoonlijk, huwelijk en gezin wellicht, werk etc. etc. En tenslotte moet er een antwoord worden gegeven voor God - en dat is ja of nee, ertussen zit niets.

Uiteindelijk zal dan duidelijk worden wat Gods weg is in jouw weg. Een directe stem of openbaring gaat daar meestal niet mee gepaard. Maar, hoe je geraakt wordt door de roeping, wat je hart zegt voor God en voor Zijn Koninkrijk, hoe je directe omgeving daarin wel of niet meekomt en hoe je daar zelf weer mee omgaat - en heel het proces in al die factoren maken duidelijk wat uiteindelijk je antwoord zal wezen. Dat vraag gebed en luisterhouding - luisterend naar Gods Woord en de stem van je hart voor God.

Zeker, je gevoel en emotie spelen daarin een rol. Dat te ontkennen is eerder gevaarlijk dan gewenst. Maar, juist door te luisteren naar dat alles en de roepstem van God te overwegen wordt het wel duidelijk wat de uiteindelijke weg is.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

roeping
2 reacties
Dinand
D.s A Goedvree zegt; Wanneer je bijvoorbeeld een benoeming krijgt tot ouderling, heeft dat eerst te maken met de weg van de kerkenraad, de stem van de gemeente, het gebed van kerkenraad en gemeente.
Dit roept bij mij een aantal vragen op, wie en wat is de kerkenraad in je gemeente, functioneren ze wel echt zo waar de Bijbel het over heeft, is de kerkenraad in je gemeente wel werkelijk van GOD ?, (of gedeeltelijk ook) mensenwerk.
Wat straalt de kerk uit kijken ze ook over kerkmuren heen, of blijft het tussen hun eigen lijntjes, van buiten de eigen gemeente is alles maar vreemd wat daar gebeurd.

Om te begrijpen wat ik bedoel lees het antwoord van br evangelist Van Dooijeweert dat over de vraag gaat van kerkplanting kort geleden 24-11-2014.
Zoeken we elkander ook op in Christus buiten je eigen gemeente en ook als het om anders denkenden gaat, en hoe ga je daar mee om.
De stem van de gemeente, wie is de gemeente, is dat een gemeente in Christus JEZUS die elkaar daar ook in zoekt, of enkelen die in Christus JEZUS zijn en het daar ook in zoekt en in wil leven, en het andere gedeelte onbekeerd daar voor kiezen of in blijven twijfelen.
En kunnen, mogen dan onbekeerde mensen kiezen en stemmen voor een amst taak?.

Eens over na te denken willen we ons werkelijk laten leiden door de HEERE of hebben we zelf ook nog en vinger in de pap.
juni
zoiets lijkt mij best moeilijk.
hoe weet je of iets van God komt?
,dan moet je toch Zijn stem kennen,of God Zelf kennen.lijkt me
hoe weet je zoiets zeker?
best mooie vraag,vragensteller,
een echte roeping en zending zal je ook niet,zelf het ambt vervroegd neerleggen,lijkt me,
best een erg afhankelijk leven,alleen Zijn wil doen.
jezelf er voorover hebben,elke dag weer,door begaanbare en onbegaanbare wegen.
tenminste,zo stel ik het me voor.
echt Genade om de juiste roeping/zending te mogen krijgen hoor.