Jongen met psychosen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een tijd een relatie gehad met een oudere jongen die echter in zijn verleden een psychose heeft meegemaakt, en psychisch nog labiel is/was tijdens mijn relatie. Het is een hele lieve jongen, maar door zijn psychische aandoening was het soms heel moeilijk voor me... Heb uiteindelijk op basis van verstand mijn relatie verbroken. Dit was erg moeilijk en het keert vaak weer terug, omdat ik zeker weet dat ik van hem hield. Nu heb ik meer rust, maar voel me egoïst (soms) en weet niet goed wat ik met mijn gevoelens aan moet. Ik loop met de vraag: Mag ik op basis van verstand zo'n keuze maken, of is dat egoïstisch? Psychosen hebben is niet zomaar iets, mag ik dan voor mezelf kiezen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Of je egoïstisch bent (geweest)? Een relatie is als een weegschaal: er moet een balans zijn tussen geven en ontvangen. Was die balans er in jouw relatie met deze jongen? Liefde moet van twee kanten komen... die uitdrukking zegt precies hetzelfde. Als ik je brief goed lees was jij alleen maar aan het geven en zeg je zelf dat je nù meer rust hebt. Misschien een verstandelijke beslissing, die je nam, maar je verstand heb je niet voor niets gekregen!

Een goede vraag voor jezelf is ook: had ik met deze jongen oud willen worden? Als je die ontkennend beantwoordt heb je de juiste beslissing genomen!

Sterkte, hoor! Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychoseverkering