Genieten van het lichamelijk contact

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Even ter inleiding: Mijn vriend en ik hebben nu ongeveer 1,5 jaar verkering. En we mogen zeggen dat we erg veel van elkaar houden en we mogen ook geloven dat God ons bij elkaar heeft gebracht. Voor die tijd ben ik (meisje) misbruikt door een jongen uit mijn omgeving, een erge zware tijd heb ik toen moeten meemaken. Mijn vriend weet dit allemaal en hij heeft me goed opgevangen. In het begin van onze relatie vond ik het erg moeilijk om contact met hem te maken. Als hij bijvoorbeeld een arm om me heen deed, kromp ik in elkaar, of ik durfde nooit zijn hand te pakken! Ik vond eng om te mogen geloven dat hij een jongen was die geen dingen deed die ik niet wilde. Mijn vriend is hier goed mee om gegaan. We hebben er veel over gepraat en duidelijke afspraken gemaakt! Ik heb erg veel steun aan mijn vriend toen en nu nog! Nu 1,5 jaar later gaat het echt al stukken beter. Net als alle andere stellen hebben ook wij gevoelens. En dat is juist wat ik moeilijk vind! Mijn vriend woont een eindje van me vandaan en blijft daarom in het weekend bij me slapen. Als we 's avonds naar bed gaan lezen we uit ons dagboekje en bidden we samen, dan praten we nog wat na. We liggen dan samen in één bed. Altijd als ik bij hem lig wordt hij opgewonden. Niet dat hij verder wil gaan met lichamelijke handelingen, dat absoluut nog niet! Maar nu vind ik het altijd gewoon eng en weet ik niet wat ik er mee moet (met mijn gevoelens daarbij). Ook dit hebben we samen besproken en dan kunnen we zeggen: we gaan niet meer bij elkaar liggen. Maar later als we trouwen zal het ook zo zijn en dan? Ik kan nog niet een afkeer blijven houden van zulke dingen. Ik moet het toch niet eng blijven vinden? Wat moeten we? En hoe kan ik mijn verleden gaan vergeten, zodat ook ik mag genieten van het lichamelijk contact met een jongen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat mooi dat je na het misbruik verkering hebt gekregen met een jongen die jouw vertrouwen niet beschaamt. Je beschrijft ook een proces waar ook bij jou weer ruimte is voor gevoelens. Begrijpelijk is dat je dit moeilijk vindt omdat het ook weer herinnert aan het misbruik daarvoor.

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je het misbruik nog niet echt een plaats hebt kunnen geven die los staat wat je nu deelt met je vriend. Ik weet niet of er ook sprake is van flashbacks als er nabijheid is met je huidige vriend. Je stelt terecht dat het delen van seksualiteit problematisch kan worden als jullie eenmaal gehuwd zijn. Daarom is het van belang dat je psychologische hulp zoekt om wat in het verleden gebeurd is te kunnen verwerken. Natuurlijk is het zo dat misbruik beschadigend is, maar dat wil niet zeggen dat het steeds een prominente belemmerende plaats hoeft in te nemen in je huidige leven. Als je hulp vraagt kun je eraan werken om het de plaats te geven die behoort bij de situatie van toen, waardoor er ruimte kan ontstaan voor het invullen van een meer onbeladen intieme relatie met je toekomstige man. Veel is er al. Jullie delen het geloof. Hij respecteert je grenzen en kwestbaarheid en daarbij kunnen jullie ook spreken met elkaar. Waardevolle dingen die een goede basis kunnen vormen voor het aangaan van een huwelijk. Nogmaals zoek hulp.

Kees den Hamer,
psychotherapeut/seksuoloog

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

seksueel misbruikverkering
3 reacties
AHHK76
Goed antwoord, van harte mee eens! En sterkte in het zoeken van hulp en het verwerken van alles!
zwaluw
Het lijkt me helemaal gezond dat je een opgewonden gevoel krijgt als je samen in bed ligt, ook al is er geen sprake van een overgaan van grenzen. Zo zitten we toch in elkaar... Het is dan ook helemaal logisch dat je de situatie eng vindt wanneer je niet te ver wilt gaan. Vervolgens lijkt het me heel logisch dat je niet meer bij elkaar gaat liggen. Heel mooi dat je daar samen zo open over kunt praten en keuzes kunt maken. Wat de toekomst betreft: er is toch ook sprake van gewenning? Eerst raakte je mogelijk altijd opgewonden van veel minder lichamelijk contact (zoenen?), dat kan later toch veel minder zijn? Dus het samen in bed liggen als je lang-en-breed getrouwd bent, zal dan echt niet meer eng zijn! Als ik je vraag goed begrijp, is dat toch ook zo gegaan met voorgaande aanrakingen?
Natuurlijk kan professionele hulp ook goed helpen in deze ontwikkeling. Een goede toekomst toegewenst!
vis
Lieve vrouw

je kunt pas een intieme relatie met iemand krijgen als je genezen bent. Luister tot die tijd naar je gevoel, waarschijnlijk voel je je eigen grens feilloos aan. Als je je ongemakkelijk voelt bij een bepaalde situatie ga je een stapje te snel. Neem de tijd, die krijg je. God houdt zo veel van jou en volgens mij je vriend ook. Het komt goed, maar ga niet te snel, je bent nog zo kwetsbaar nu.

Je vindt mij misschien ouderwets, maar ik wil je toch graag waarschuwen. Ga niet te ver voordat je getrouwd bent. Ik dacht altijd dat zoenen en zo daar niet bij hoorde. Nu blijkt dat, in mijn leven, dit niet bijgedragen heeft aan mijn geluk. Bewaar jezelf helemaal voor je vriend, je hebt samen nog een heel leven voor je. En vergeet nooit, dat je rein bent. Helemaal schoongewassen door het kostbaar bloed van Jezus. Dit lijkt een overbodige toevoeging, maar sexueel misbruik kan lelijke littekens maken. Het is altijd goed om de waarheid te horen.

Zet 'm op topper!