Pronkzucht

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Hoe komt het toch dat in refokringen zoveel uiterlijk vertoon en pronkzucht aanwezig is. De kleren waarin men naar de kerk gaat... het kan niet op. De auto's... de een nog groter en duurder dan de ander. En dan tijdens de kerkgang het monsteren van elkaar en het impliciet tegen elkaar opbieden. Zouden wij niet terug moeten naar eenvoud en bescheidenheid?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

26 reacties
Samanthi
Je gooit alle refo's op een hoop.
en vanwaar deze vraag? spreek mensen er persoonlijk op aan en niet in de massa.
drB
Vragensteller heeft m.i. gelijk: ja, we zouden terug moeten naar eenvoud en bescheidenheid. Het merendeel van de refo's hult zich wekelijks in opsmuk, veel uiterlijk vertoon en vaak wordt elkaar de maat genomen. En owee als je niet volgens de laatste refomode gekleed bent. Overigens staat dat nog los van de stelling of b.v. een broek specifiek mannenkleding is en een rok specifiek dameskleding. Jozef droeg ook een veelgekleurde rok. Heel veel in de christelijke wereld is gebaseerd op traditie maar heeft als zodanig niets met geloof te maken. Het hele uiterlijks vertoon heeft niets met geloof te maken. Het is juist triest dat het zogenaamde refo-wereldje is doorspekt van soortgelijke opsmuk, het draagt namelijk helemaal niets bij aan het geloof, het houdt wel de traditie in stand.
Samanthi
@drB
Ook jij gooit alle refo's op een hoop.
en niet' we zouden terug moeten' ,maar 'ik moet terug naar eenvoud kuisheid en naastenliefde'.

'Ik moet een verkeerde traditie doorbreken'.
Omega
Als @drB zelf een refo is en het goede voorbeeld geeft, ben ik het van harte met hem eens. Met @Samanthi trouwens ook ;-)
drB
Ik gooi niet alle refo's op een hoop, ik gooi de meeste refo's op een hoop. Eenvoud, kuisheid en naastenliefde kan ik het prima in vinden, maar ook bescheidenheid/nederigheid, barmhartigheid en zachtmoedigheid. De wereld heeft een veel te grote invloed op ons dagelijkse bestaan en het is zaak om je daarvan af te wenden. Wij moeten het voorbeeld van Jezus volgen en die was niets anders dan liefde jegens de mensheid.
Omega
@drB Jezus droeg een peperdure mantel (naadloos) en liet zich zalven met de duurste olie die er te vinden was. En hoe zachtmoedig was Jezus t.o.v. degenen die weigerden in Hem te geloven? "Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt?" De Bijbel spreekt altijd met twee woorden.
Dinand
Samanthi je hebt gelijk niet elke refo is zo er zijn ook refo,s die in eenvoud leven.
Er zijn ook refo,s waarbij het anders is dat is ook waar.
drB
@Omega: Dat klopt! En laat dat addergebroed nu net diegenen zijn die met heel veel uiterlijk vertoon hun "geloof" beleden. Diegene die in Hem gelooft hoeft niet bang te zijn voor zulke woorden. Het gaat om de nederigheid, ootmoedigheid en oprechtheid van het hart, het gaat om vergeving van je zonden, het gaat om bekering van je ziel, dat is wat geloven inhoudt. En uiterlijk vertoon heeft daar niets mee van doen. Johannes de Doper liep in kameelharen kledij, hoe eenvoudig kun je zijn. Laat Johannes een voorbeeld voor ons allen zijn!
drB
En nog ter aanvulling: de HEERE liet zich niet zalven, die werd gezalfd en dat is een wezenlijk verschil. Diegenen die hem zalfden vonden alleen de beste olie goed genoeg voor onze Heiland. En dat deden ze uit liefde, vanuit de nederigheid van hun hart, vanuit hun geloof. De HEERE zelf was een en al eenvoudigheid, dat kun je in het Evangelie lezen. Och, was ik maar diegene die de zalf overgoot!
Bambi
't Is maar net wat er in je eigen hart leeft.
Want waarom erger je je aan een ander zijn pronkzucht?
Dat kan de mens beter aanpakken en bij God brengen, dan de pronkzucht van een ander te willen veranderen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Omega
@drB Als je de geschiedenis in Marcus 14 goed leest, zie je dat Jezus zich liet zalven. Hij legt ook uit waarom: "Zij is voorgekomen, om Mijn lichaam te zalven, tot een voorbereiding ter begrafenis." Waaruit blijkt dat Jezus niet overrompeld werd door deze gebeurtenis. En waarom de eenvoud van Johannes de Doper als voorbeeld en niet de rijkdom van Abraham, Izak, Jacob, Job, David, Salomo? En wat te denken van Psalm 1: "Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken." Of Joël 2: "En de dorsvloeren zullen vol koren zijn, en de perskuipen van most en olie overlopen." Kortom, rijkdom is geen straf maar kan wel zeker een zegen van de Heere zijn. Het wordt pas een vloek als we ons hart er aan verliezen en we daarvan niets willen afstaan aan onze naaste die dreigt te verhongeren.
drB
@Omega: Dan hebt u Markus 14 niet goed gelezen want daar staat: 3 En als Hij te Bethanië was, in het huis van Simon, den melaatse, daar Hij aan tafel zat, kwam een vrouw, hebbende een albasten fles met zalf van onvervalsten nardus, van groten prijs; en de albasten fles gebroken hebbende, goot die op Zijn hoofd. /...../6 Maar Jezus zeide: Laat af van haar; wat doet gij haar moeite aan? Zij heeft een goed werk aan Mij gewrocht.
7 Want de armen hebt gij altijd met u, en wanneer gij wilt, kunt gij hun weldoen; maar Mij hebt gij niet altijd.
8 Zij heeft gedaan, hetgeen zij konde; zij is voorgekomen, om Mijn lichaam te zalven, tot een voorbereiding ter begrafenis.
Zij goot de olie over Zijn hoofd, Hij heeft dus nergens om gevraagd, zij deed dat gewoon. Vandaar dat vers 4 en 5 over grimmigheid en gemopper gaat.

En over rijkdom in de Bijbel: Mattheus 6:19-21: 19 Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
21 Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Spreuken 16:16: Hoeveel beter is het wijsheid te bekomen, dan uitgegraven goud, en uitnemender, verstand te bekomen, dan zilver!
Prediker 5:14: Gelijk als hij voortgekomen is uit zijner moeders buik, alzo zal hij naakt wederkeren, gaande gelijk hij gekomen was; en hij zal niet medenemen van zijn arbeid, dat hij met zijn hand zou wegdragen.
Mattheus 19:24: En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
Zowel in het OT als in het NT word gewaarschuwd voor rijkdom en uiterlijk vertoon, het is zaak als christen om bescheiden en nederig te zijn.
Omega
@drB Ik vermoed dat er nu sprake is van een begripsverwarring. Jij hebt het over laten, in de zin van een opdracht. Ik heb het over laten, met als betekenis toestemming. Jezus verhindert het niet. Bovendien looft hij deze vrouw om die handeling. "Zij heeft een goed werk aan Mij gewrocht", Marc. 14. Meer nog: wat deze vrouw heeft gedaan zal nooit meer vergeten worden (vs. 9).

Zoals ik al eerder zei, spreekt de Bijbel met twee woorden. Ook als het gaat om rijkdom. Ik ga er tenminste niet vanuit dat de zeer rijke geloofshelden als Abraham, Izak, Jacob, David en Salomo vanwege hun geld en goed het koninkrijk der hemelen uiteindelijk toch niet mochten ingaan.
juni
vragensteller,u zit nu net alleen tussen zulke lui.
kijk eens de andere kant op.

dan ziet u van alles.

meestal wereldgelijkvormig eigentijds meestal naar de laatste mode,kort rokken zelfs vrouwen op leeftijd!als je maar van eigen clubje bent,kan er veel me door,je komt in ieder geval de kerk binnen.al zijn het voetbalschoenen.
en...zeg je DAAR iets van,dan hoor je,de kinderen v d duisternis zijn verstandiger dan de kinderen v/h licht.

kheb een preek gehoord uit de jaren 50
daar zegt de ds. als u niet keurig gekleed en deftig naar Gods huis gaat.
wordt het heiligdom ontheiligd
en.....de Heere trekt dan weg!!!!

moeten we hier nu niet veel banger voor zijn? dat Hij weggaat,overal kerken sluiten?

als je dit vreselijk vindt,weet je gekleed te kerken hoor.

dan vindt u niets meer van uw blikop tot monsteren van elkaar vragensteller/ster.
maar mn naaste heeft een ziel voor de nimmer eindigende eeuwigheid!

en hoe kan ik mn naaste helpen,die haast geen kleding etc.heeft!
Ineke
@drb volledig met je eens!
Jello
Vraagsteller, je vraagt: hoe komt het toch dat in refokringen zoveel uiterlijk vertoon en pronkzucht aanwezig is?

Dat weet je toch, als je met de Bijbel groot gebracht bent? In onze val in Adam zijn we allemaal IK-bedoelers geworden. Pronken met onszelf, kijk-mij-nu-eens! Eerrovers Gods.

De één doet dat met zijn of haar uiterlijk/lichaam. Maar als je daar niet zo trots op kunt zijn, dan brengen mensen daarover maar al te graag de mooiste kleedjes over en brengen daar de zwaarste make-up op aan. Of we kopen een auto, om te tonen dat we dat best kunnen betalen. Of we kopen er één boven onze stand, als we op die stand niet zo trots kunnen zijn. Of we ijveren ons ervoor om op de meest vooraan staande plaatsen in het kerkelijke leven te komen. In bestuur zus en in functie zo. Enzovoort.

Dat zit in onze verdorven natuur. Ik, ik, ik ,ik, ik...., kijk mij nu eens hoe goed ik ben.

Ook Gods kinderen die hun functie als een roeping mogen ervaren en die met een dankbaar hart de mooiste dingen kunnen kopen, vallen in de zonden van hoogmoed als ze even weer van hun plek zijn en vergeten: Zonder Mij kunt gij niets doen!

David liet om die reden het volk tellen... en Hiskia toonde al zijn schatten.

Hoogmoed, hoogmoed, hoogmoed. Dat is het antwoord op jouw vraag.

En als rijke is het nu eenmaal veel gevaarlijker om in die zonden te vallen, dan wanneer je in armoede verkeert.
Samanthi
@Dinand
Ja ik weet het dat het waar is, en ik vind het heel verdrietig, maar ik wil het niet constateren om zo mezelf beter te voelen,

@Allen
Net zoals ik zei ik weet dat er heel veel materialisme is, ook veel koudheid tegenover naaste, mensen die hun geloof iets anders beleven, mensen met een andere huidskleur, maar door dit steeds te noemen en dan allemaal ah en oh te roepen verandert er helemaal niets.
Ga eens in gesprek laat eens zien dat het anders kan.
Samanthi
@drB
Je schreef Jozef droeg ook een veelvervige rok, die was ook peperduur, daarom waren die broers zo jaloers.
drB
@Samanthi: Dat kan ik helemaal nergens terugvinden, dat de broers jaloers waren op die veelvervige rok en ook niet dat die peperduur was, dat staat helemaal nergens. Lees Genesis 37 maar na. Wel staat er dat Jozef gehaat werd door zijn broers omdat Jakob hem lief had bovenal zijn andere broers. Maar ik noemde dat wegens het argument dat vaak gebruikt word om te stellen dat een rok vrouwenkleding is. Maar dat hoeft dus per definitie niet zo te zijn. Evenmin dat een broek per definitie mannenkleding zou zijn.
dushi-yiu
Woon alweer jaren in het buitenland maar als ik dan weer in NL bent en naar de en naar 2 grote ger.gems naast Rotterdam gaat (ja, die 2 idd ;-) ) valt het me juist hier zo op met wat voor poeha veel mensen hier naar de kerk komen, zien en gezien worden is hier het motto... Je hoort pas bij het clubje als je huis is ingericht met Riviera Maison, Riverdale mag ook af en toe je wilt er toch tenslotte bijhoren, je in een A klasse auto rijd, je van top tot teen in College Style gehuld bent, je kids die on duurste kindermerken gepropt worden, je hoed de grootste de duurste en het nieuwste model is.. Ja idd hier stoor ik me mateloos aan, is het geld echt niet beter te besteden zoals het een waar christen betaamd?! En aan de andere kant denk ik wat een arme leegte gaat er vaak bij deze gemeentes uit. Voor mij een reden om er hard over na te denken waar ik me straks vestigt weer on NL...