Pronkzucht

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Hoe komt het toch dat in refokringen zoveel uiterlijk vertoon en pronkzucht aanwezig is. De kleren waarin men naar de kerk gaat... het kan niet op. De auto's... de een nog groter en duurder dan de ander. En dan tijdens de kerkgang het monsteren van elkaar en het impliciet tegen elkaar opbieden. Zouden wij niet terug moeten naar eenvoud en bescheidenheid?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

26 reacties
altijdwat
Het gaat over de ik-gerichtheid van de mens. Dat las ik al eerder in een reactie.
Ik heb in verschillende gemeenten / plaatsen gezeten. Het is overal wat..
in de ene kerk is het cultuurtje idd meer op uiterlijk gericht. In de andere gaat het erom wat je allemaal niet voor de kerk doet, in een volgende hoeveel geld je wel niet geeft tijdens de jaarlijkse veiling..
Het maakt niet uit, iedere kerk zijn eigen subcultuur, overal zijn mensen ik-gericht. Alleen daar waar de liefde van God in het hart van mensen is, is het ik-gericht zijn even vergeten.
Daarom, inderdaad... wie ben ik... daar begint het mee.
Samanthi
@drB
Die veelvervige rok was een onderdeel van hun jaloersheid, een onderdeel van de voortrekkerij van Jacob.
Omdat jij heb ter voorbeeld nam in een andere context dacht ik er goed aan te doen om een lijn te trekken.
De veelvervige rok is geen voor beeld om de pronkzucht van de refo te lijf te gaan.
drB
@Samanthi: U leest dingen die er niet staan. Ik kan nergens lezen dat die rok een onderdeel was van hun jaloersheid, dat staat er gewoonweg niet. Ik heb die rok ook niet gebruikt als voorbeeld van pronkzucht maar als voorbeeld dat wat men in "refokringen" vrouwenkleding noemt niet per definitie zo hoeft te zijn alsmede dat zogenoemde mannenkleding niet per definitie ook alleen voor mannen bestemd is. In die zin poogde ik aan te geven dat de "heersende modegrillen" in refokringen meer gebaseerd is op traditie dan uit Bijbelse of geloofsoverweging.
Samanthi
@drB
Oke dat staat er niet letterlijk, maar gen.37: 3 en 4 zijn toch duidelijk genoeg?s een veelvervige rok was kledij voor koningskinderen. bijv. Thamar. Geen eenvoudige kleding dus.

Ik ben het wel met je eens dat veel op traditie is gebaseerd en dat er veel mis is, maar ik probeer niet de zonden van anderen aan de kaak te stellen. Ik heb aan mezelf genoeg.
Wel wil ik n gesprek gaan of voorleven,maar wijzen doen we al veel te veel.
Mona
vraagsteller zegt:
Zouden wij niet terug moeten naar eenvoud en bescheidenheid?

Ja daar moeten wij naar toe, de refo's en alle andere mensen, vooral mensen die zeggen christen te zijn.
In alle verbanden (werelds of kerkelijk) nemen mensen elkaar de maat, omdat een mens van zichzelf stikt van hoogmoed.
Daar kan alleen verandering in komen als Christus op de troon komt te zitten.

Dus terug naar eenvoud, is terug naar Christus.
drB
@Samanthi: Ik heb geleerd om de Bijbel erg letterlijk te lezen, te vaak werd ik om mijn oren geslagen met interpretaties die gebruikt worden om in iemands straatje te praten om het zo maar even te zeggen. Ik zeg niet dat u dat ook doet maar om aan te geven waarom ik dat doe. Ik ben ook niet uit op een twistgesprek o.i.d. maar van gedachten wisselen moet kunnen. Ik ben met u eens dat een ieder genoeg heeft aan zichzelf en dat wijzen niet een Bijbelse manier is. Toch denk ik dat het goed om bepaalde zaken onder de aandacht te brengen en daarover van gedachten te wisselen.