In de sport werken

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Verbiedt God ergens in de Bijbel om in de sport te gaan werken? Bijvoorbeeld als sportlerares? Want er staat, de lichamelijke oefening is tot weinig nut.

Antwoord

De Heere verbiedt nergens in Zijn Woord om onze lichamelijke conditie goed en gezond te houden. Integendeel, we hebben ook op een goede manier met ons lichaam om te gaan. Onze lichamen zijn tempels van de Heilige Geest, die we dan ook als zodanig moeten behandelen.

We gaan bijvoorbeeld verkeerd om met ons lichaam als we roken. Het is schadelijk voor de gezondheid. Wanneer we ons lichaam niet de beweging geven die het nodig heeft om gezond te blijven, dan brengen we ons lichaam ook schade toe. Wij leven in een tijd ( dat heeft te maken met de welvaart) dat velen van ons niet meer hun lichaam in conditie houden door gebrek aan lichaamsbeweging in hun werk. Dus moeten wij op een andere verantwoorde manier ons lichaam gezond houden. Dat vraagt om beweging. Je kunt als christen sportleraar of sportlerares zijn om kinderen, jongeren en ook ouderen die beweging te geven die ze nodig hebben.

Het gevaar van de hedendaagse sport zit in de sportverdwazing die zich hoe langer hoe meer manifesteert. Het gaat dan niet meer op beweging, maar de sport en het winnen is een doel in zichzelf geworden. Topsport heeft niets meer met gezonde lichaamsbeweging te maken, maar vaak wordt het lichaam overbelast om de meest optimale prestatie te bereiken. Verder laat ik dan de kwestie van het geld en de sfeer om de sport nog maar rusten.

Het werken in de sport moet vooral bedoeld zijn om ons lichaam een goede conditie te geven. Het element van het winnen moet dan ook beslist bij teamsporten niet boven aan staan. Wanneer dat het geval is, overschrijdt je naar mijn gedachten de grens. Komt het winstelement bovenaan te staan, dan krijg je ook een andere mentaliteit. Geen respect voor de spelers van de tegenpartij, onbijbels taalgebruik e.d.

De tekst dat het lichamelijke oefening tot weinig nut is, wordt vaak misbruikt. Het is zelfs de vraag om daar de sport mee bedoeld wordt. Het zou kunnen, maar het kan even goed verdedigd worden dat Paulus ziet op wat hij eerder noemt in hoofdstuk 4 van 1 Timotheus. In vers 3 spreekt hij over mensen die menen door het zich onthouden van spijzen en van trouwen, zich geestelijker voelen dan anderen. Het kan hier net zo goed om mensen door hun bepaalde vorm van ascese en onthouding zich geestelijk beter achten.

En al zouden deze woorden betrekking hebben op de sport, dan zet Paulus hier de lichamelijke oefening op zijn plaats in het licht van de eeuwigheid. In het leven moet het om belangrijkere dingen gaan dan de sport. Het gaat om de vraag of ik door Christus gered ben? In dat licht is natuurlijk de lichamelijke oefening van minder belang. Laten we niet vergeten dat we ook als christenen verantwoording hebben voor ons lichaam. In dat licht moeten we verantwoord met sport omgaan.

Lees meer artikelen over:

sport(en)