Brood met kleine- of hoofdletter

Herziene Statenvertaling | Geen reacties | 13-11-2014| 08:11

Vraag

In Johannes 6:34 staat "Heere, geef ons altijd dit Brood." In de SV staat Brood met een hoofdletter. In de HSV staat het met een kleine letter. "Heere, geef ons altijd dat brood." Welk B(b)rood wordt hier bedoeld?


Antwoord

Er is geen verschil tussen de betekenis van Joh 6:34 in de SV en de HSV. Hierbij moeten we ons realiseren dat in de oorspronkelijke editie van de SV, het woord “brood” eveneens met een kleine letter geschreven stond. Pas in recentere edities is de hoofdletter ingevoerd. Zie het plaatje hieronder.



De herzieners hebben het gebruik van de hoofdletters heroverwogen en in bepaalde gevallen teruggedraaid. Als het om een naam gaat, zoals in de uitdrukking “Brood des levens”, gebruikt de HSV wel degelijk een hoofdletter. In vers 34 wordt “brood” echter niet zozeer als naam gebruikt, maar als een verwijzing naar geestelijk brood. Ten diepste verwijst dat natuurlijk naar de Heere Jezus, zoals ook de Kanttekeningen duidelijk maken. Maar de Statenvertalers vonden een hoofdletter hier kennelijk niet nodig en de herzieners zijn dat met hen eens.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Herziene Statenvertaling

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
108 artikelen
Herziene Statenvertaling

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Huilen van verliefdheid

Als ik zonder mijn vriend ben voel ik mij heel depressief en kan ik wel huilen. Het doet zo'n pijn dan als ik hem een dag niet zie. Is dit wel normaal? Ik wil zo graag voorgoed bij hem zijn.
3 reacties
13-11-2013

Staat van de mens is een pak zure melk (2)

Zou evangelist van Dooijeweert het boekje 'Daar horen jullie ook bij' van ds. Lohuis eens in zijn geheel willen doornemen en daar zijn mening over willen geven? Dit n.a.v. de vele reacties op het arti...
Geen reacties
13-11-2017

Wij zijn in blijde verwachting van een kindje en zijn daarmee heel erg gelukkig. Mijn vrouw heeft alleen vanaf dat zij zwanger is geen zin meer in gemeenschap.(...)

Wij zijn in blijde verwachting van een kindje en zijn daarmee heel erg gelukkig. Mijn vrouw heeft alleen vanaf dat zij zwanger is geen zin meer in gemeenschap. Die zin is ook niet te maken. Nu vind ik...
Geen reacties
13-11-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag