Zus wil oppassen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik weet niet goed hoe ik het volgende aan moet pakken. Mijn zus zou graag op mijn dochter willen passen, maar aangezien ik het niet fris vind bij haar in huis en ik niet wil dat ze met mijn dochter omgaat zoals met haar eigen kinderen, zit ik hier niet op te wachten. Daar het in het verleden al eens is misgegaan tussen ons, weet ik hier moeiijk mee om te gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Heel kort: 1. helder verwoorden wat u vindt. 2. uw grenzen duidelijk aangeven. Níét verwijtend, want uw zus leidt haar eigen leven, op haar manier. Als u zich daaraan ergert is dat úw probleem, waardoor zij zeker niet zal veranderen. Wél met ‘ik-boodschappen’. Om voor u belangrijke redenen wilt ú iets niet: dat moet de toon zijn.

Sterkte er mee,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

oppas
3 reacties
Catherine
Lastige kwestie en eigenlijk een heel simpel antwoord, zoals altijd van mevrouw Rots: rechtuit en helder.
Ik hoop dat het zonder problemen lukt, gezien het feit dat het in het verleden al een keer misging.
Wijsheid en tact toegewenst!
leene
Goed antwoord van mw Rots. Vooral bij jezelf houden ik-boodschappen. Verder moet me iets van het hart: door mijn werk ben ik in veel verschillende thuissituaties geweest. Nu moet het wel heel vies zijn wil je kind daar iets van over houden. Is de vragenstelster overdreven schoon? Of is de zus extreem vies. Het eerste zou kunnen dan loslaten die angsten... het tweede zou ook kunnen maar is het niet zo dat wat er in het verleden heeft afgespeeld nog een grotere rol speelt en vragenstelster een excuus zoekt?
Lijkt me handig om bij je zelf na te gaan want zeggen je krijgt mijn kind niet wat je bent niet schoon genoeg ..oef dat is vragen om problemen.
Overigens hoe een ander met zijn eigen kinderen omgaat is wel een belangrijke graadmeter. Meer dan schoon of vies. Veel tact toegewenst.
Jello
Ik zou liever een teleurgestelde/boze enzovoort zus zien, dan dat ik straks met zelfverwijt zit, omdat ik het kostbaarste wat ik had, niet het beste heb gegeven.

Alternatief is natuurlijk altijd nog dat je geen oppas gebruikt, maar (als het maar éven mogelijk is) jij zelf bij je kindje blijft. Dan is dit probleem gelijk van de baan en je kindje heeft de beste 'oppas' die het maar wensen kan, toch?