Rugklachten

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Zijn de klachten bij een bulging discus altijd chronisch? Twee jaar geleden heb ik een MRI gehad nadat ik, kort gezegd, een heftige toename van rugklachten kreeg met daarbij veel tintelingen in de benen. De neuroloog vertelde mij dat ik een hernia had met daarbij slijtage op één van de tussenwervelschijven. Een operatie deden ze niet. Ik was er vroeg bij. Het zat niet bekneld en het kon terugtrekken door rust en therapie. Aan die slijtage konden ze niks doen. Ik kon er altijd pijnbestrijdingsmiddelen voor krijgen. Ik heb vier maanden een revalidatietraject gevolgd om te leren omgaan met chronische rugpijn. In het verslag daarvan wordt gesproken over chronische rugklachten bij een bulging discus L4-L5. Maar als ik op internet zoek dan is een bulging discus geen hernia. Meer dan een jaar later, voel ik me nog steeds niet goed. Ik ben erg snel moe, heb moeite om mijn opleiding vol te houden etc. In april zat ik op 75 procent van het herstel, maar inmiddels weer op nog geen 50 procent. Ik hou het niet vol en heb veel pijn. Als ik me maar rustig hou, dan is het te doen, maar ik ben nog jong. Ik moet nog een aantal jaren naar school en dat is op deze manier niet vol te houden. Daarbij ben ik bang dat mij gezegd gaat worden door school: stop maar, je redt het niet. Terwijl mij vorig jaar werd verteld dat ik fysiek gezien in staat was om mijn opleiding aan te kunnen... maar ik kan het nog steeds niet. De revalidatiearts zegt me dat ik geduld moet hebben en mijn lichaam de tijd moet geven om te herstellen. Ik moet accepteren dat ik chronische pijn heb. Zij zijn tevreden en de controles zijn beëindigd. Voor mijn gevoel loop ik iedere keer weer tegen hetzelfde muurtje aan. Ik wil wel, maar ik kan niet. Ik heb altijd rugpijn. Geef ik me teveel of ga ik over mijn grenzen heen, dan krijg ik pijn in mijn benen, meer rugpijn en loop ik rood aan in mijn gezicht. Het begint met vlekken en hoe langer ik door ga, hoe roder ik word. Ieder weekend voel ik me aan het eind van mijn krachten. 's Maandags ben ik weer opgeladen en begint het weer van voor af aan. Als ik zeg dat mijn rug(pijn) de oorzaak is van mijn moeheid, dan wordt er gezegd dat het psychisch is. Ik moet me overal niet zo druk om maken. Al dat gepieker maakt me zo moe. Maar ik moet altijd maar weer rekening houden met... In hoeverre kan er gesproken worden over chronische pijn bij een discus bulging en wat is blijvend aan klachten? Ik ervaar soms zo'n strijd met de pijn en moeheid, waarbij ik wel eens denk: blijft dit dan mijn levenlang zo? Had ik nu nog niet hersteld moeten wezen? Ik heb wel eens het gevoel dat er ergens iets niet klopt...

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst is een uitpuilende discus (bulging discus) in principe blijvend. Dit hoeft geen klachten te geven. Onder de bevolking zijn er veel mensen die dit hebben maar helemaal geen klachten ervaren. Het kan dus zijn dat jouw klachten komen door de uitpuilende discus, maar dat hoeft niet. Daarom wordt er ook in de brief geschreven: chronische rugklachten bij (en niet door) een bulging discus. Een hernia is inderdaad anders dan de klachten die jij beschrijft. In hoeverre rugklachten blijvend zijn moet je afwachten. Als je al zo'n lange tijd last van je rug hebt, dan is de kans dat jouw rugklachten een levenslang, terugkerend probleem zijn groter.

Het belangrijkst is dan dat je leert omgaan met de zwakke plek in jouw lichaam. En dat is makkelijker geschreven dan gedaan...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

herniarug
2 reacties
AHHK76
Wat naar voor je! Zo jong en zulke klachten, daar kun je soms moedeloos van worden.
Misschien kun je een second opinion vragen of eens iets anders proberen? Ik denk bijv. aan een bezoek aan een osteopaat... Vertel wel duidelijk wat de klachten en diagnose tot nu toe zijn, dat ze geen dingen gaan beschadigen.... Ik wens je veel sterkte toe en beterschap!
12345
Volgens mij staat er in de vraag beschreven dat er sprake van een hernia is geweest en nu na 2 jaar spelen er nog veel klachten... Waardoor er een strijd met pijn en moeheid wordt ervaren. Jammer dat daar niet verder op in gegaan wordt. Idd een second opinion aanvragen, negeer je gevoel niet! Sterkte!