Maanden niet ongesteld

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik ben afgelopen juli voor het laatst ongesteld geweest. Het is nu begin oktober. Heb eigenlijk altijd (sinds december 2008, ik was toen 14) een regelmatige menstruatie gehad. Telkens een maand tot maximaal anderhalve maand er tussen. Ik kan niet zwanger zijn... Nog nooit met iemand naar bed geweest. Ik ben wel vrij mager en eet geen vlees, maar ik heb mogelijke oorzaken opgezocht en ik sport niet overmatig (helemaal niet), ben niet gestresst, en gebruik geen medicijnen. Ik eet wel gezond. Ben ook niet depressief, tenzij je het missen van een paar vrienden depressief wil noemen. Ik maak me best wel zorgen over dingen als onvruchtbaarheid... Ik ga dan wel binnenkort naar de huisarts, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is een goed idee om naar je huisarts te gaan. Uit je verhaal maak ik op dat je sinds je veertiende ongesteld bent met tussenpozen van één tot anderhalve maand. Nu ben je  sinds vier maanden niet meer ongesteld. Je noemt zelf al veel factoren waarbij je als enige factor een laag gewicht kan benoemen. Een laag gewicht kan invloed hebben op je menstruatiecylcus. Kom je aan en blijft je gewicht daarna stabiel, dan herstelt de cyclus zich vaak weer. Het wel of niet eten van vlees maakt niet uit (zelf ben ik overigens ook vegetariër).

En dan je angst voor onvruchtbaarheid. Mocht je niet of weinig frequent ongesteld worden is de kans laag om spontaan zwanger te worden. Mocht je cyclus niet herstellen, zul je op de leeftijd dat er sprake is van een actuele zwangerschapwens worden verwezen naar een gynaecoloog.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
pannenkoek
Ik snap best dat de angst voor onvruchtbaarheid er is. Maar je ben nu denk 16, en als het goed is nog een aantal jaar 'te gaan' voordat er een zwangerschap komt.

2 vb
- Mijn schoonzus was ook heel onregelmatig. Soms zo een jaar niet.
Ze heeft 6 kinderen gekregen in 15 jr tijd en tussendoor is ze 3 keer ongesteld geweest.

- Mijn zusje is regelmatig elke maand. Maar door een operatie vd blindedarm, en een buikvliesontsteking die daar ook zat, niet in staat om kinderen te krijgen. Beide eileiders zitten dicht.

Dus regelmatig of onregelmatig, het krijgen van kinderen kun je er niet altijd op vast zetten.

Ik hoor ook wel eens dat ze een poosje de pil gaan slikken om te proberen er zo een ritme in te krijgen.