Het spel “weerwolven”

prof. dr. M.J. Paul / 13 reacties

Vraag

Mag je als christen het spel “weerwolven” spelen? (ik weet dat deze vraag deels beantwoord is maar graag zou ik over dit spel een antwoord willen horen van M. J. Paul).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe beoordelen we of we een spel wel of niet mogen spelen? Dat is vaak lastig te beoordelen en de grenzen liggen bij verschillende christenen niet altijd gelijk. Er is een bepaalde vrijheid van een christen, maar er klinkt wel de oproep om alles tot eer van God te doen (vgl. Kol. 3:17). Als het gaat over ontspanning, mag dat niet in strijd zijn met Gods Woord.

Laten we eens nagaan hoe het spel beschreven wordt. Hier volgen enige citaten uit de spelbeschrijving die typerend zijn voor de aard van het spel:

“Elke speler krijgt een kaart waarop zijn rol staat: weerwolf, ziener, heks, onschuldig meisje, Cupido (of: Amor, god van de liefde), jager, dief of burger. De weerwolven kijken elkaar aan en in stilte wijzen ze een slachtoffer aan dat zij willen verslinden. Nu laat de spelleider de heks ontwaken, en laat aan de heks zien wie er deze avond zal sterven door toedoen van de weerwolven. De heks heeft nu de mogelijkheid om haar levensdrankje wel of niet te gebruiken om het slachtoffer te redden. Hierna kan de heks nog besluiten om haar doodsdrankje te gebruiken om een andere speler te doden. Vervolgens is het aan de spelers om te bepalen wie zij denken dat een weerwolf onder hen is, om hem vervolgens weg te stemmen en op de brandstapel te gooien. De heks heeft twee drankjes: een levensdrankje en een doodsdrankje. Zij kan elke nacht kiezen om één drankje te gebruiken of niets doen. Met het levensdrankje kan ze iemand die gedood is door de weerwolven terug tot leven brengen. Met het doodsdrankje kan ze bovenop de dode van de weerwolven nog een slachtoffer maken. De heks kan de drankjes ook op zichzelf gebruiken, maar beide drankjes kunnen slechts éénmaal gebruikt worden. Als de jager sterft, reikt hij uit naar zijn jachtgeweer en kan in een laatste wanhoopsdaad nog een schot aflossen en iemand naar keuze mee vermoorden. Dit kan 's morgens zijn als hij ontdekt dat hij sterft, maar ook wanneer de burgers besluiten hem op te hangen.”

Commentaar: het inschakelen van een ziener, een heks en het voortdurend doden (vermoorden) van mensen (verslinden, doodsdrankje, brandstapel, neerschieten, ophangen) is in strijd met de christelijke ethiek. Uiteraard kan iemand tegenwerpen dat het “slechts een spel” is, maar de vraag is dan wel of het daarmee geoorloofd is. De hele gedachtegang en sfeer die het spel oproept, passen mijns inziens niet bij een christelijke levensstijl.

Nog een extra punt. De afbeelding van de kaart met de weerwolf verbaast mij. De afbeelding doet  denken aan een hakenkruis, maar ik weet niet of die overeenkomstig toevallig of bewust gemaakt is.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

occultspelletjes
13 reacties
filia
Ik heb persoonlijk veel moeite met dit spel en kan me goed vinden in het bovenstaande commentaar van M.J. Paul.
Daarnaast houd ik niet zo van spellen die je stimuleren om glashard te liegen en anderen zwart te maken. (ach, het is maar een spelletje?)
10249
Ik kan me ook in M.J. Paul vinden. Ik raad je aan dat als je dit spel wilt spelen, dit ook in veel onschuldiger vormen kunt spelen. Er zijn namelijk veel varianten van dit spel. Zelf heb ik het ook vaak gespeeld, maar dan met maffia, burgers, detective etc. Je hebt daar niet per se weerwolfkaartjes voor nodig!
fem
999 games probeert altijd een beetje te provoceren, net zoiets als G-sus.

Ik moet zeggen dat ik veel leuke avonden beleefd heb door dit spel te spelen, vrienden gemaakt heb, mensen beter heb leren kennen en vooral heel veel plezier gehad heb. Als je het spel speelt ga je niet proberen om daadwerkelijk inzicht te krijgen in de bovennatuurlijke wereld, als je bijvoorbeeld ziener bent, het enige is dat je je ogen open mag houden tijdens de ronde dat de weerwolven bepalen wie er "dood" gaat. Iemand dood maken is niets anders dan iemand aanwijzen. Normale activiteiten die horen bij het spelen van een spelletje, worden in een fantasiejasje gestoken, omdat het bovennatuurlijke tegenwoordig hip is en goed verkoopt. Tijdens het spelen van het spel ben je echter absoluut niet bezig met het bovennatuurlijke.

Het argument van dat je glashard zit te liegen vind ik wel wat inzitten, niet omdat je echt aan het liegen bent, als je een sprookje vertelt ben je ook niet aan het liegen, maar je oefent je echter wel in liegen, en dat is mss niet zo goed.

Als je vindt dat je een andere variatie van het spel wel mag spelen vind ik dat je eerdere argumentatie totaal in het water valt. De kern van het spel is namelijk precies hetzelfde gebleven als je het in een ander jasje steekt. Als het jasje er eng uit ziet zou je het niet mogen spelen? Ik heb liever een schaap in wolfskleren dan een wolf in schaapskleren.
10249
@ fem: Dat ben ik niet met je eens. Het maakt wel degelijk uit hoe je het speelt. Het is te vergelijken met het klassieke kaartspel. De spelrgels etc. op zich zijn onschuldig, maar ik heb moeite met de afbeeldingen etc.
Bij weerwolven heb ik geen moeite met de basisprincipes; dat liegen kun je naar mijn mening geen echt liegen noemen, het is iemand voor de gek houden. Dat is wat anders. Daarom heb ik ook absoluut geen moeite met een variant zonder dat er bovennatuurlijke aspecten bijgehaald worden.
Antoinette
Als ik de spelbeschrijving lees gaan bij mij alle bellen rinkelen dat ik dit spel vooral NIET moet gaan spelen.
Ik geloof dat je onbewust een deur open kan zetten voor satan en zijn trawanten.
hekserij, dood, moord zijn dingen die komen niet van God!
Ook al zijn je bedoelingen anders, op die manier zijn al veel mensen demonisch bezet geraakt... door te denken ach wat maakt het uit, mijn bedoeling is anders, het zal wel geen kwaad kunnen. Wie zou ons deze gedachten influisteren???
Vraag maar eens in je persoonlijk gebed wat God ervan vind? Tevens een goede oefening om Gods stem te leren verstaan..

Ik kan niet anders concluderen het is een heel fout spel! En begin er niet aan om het te spelen, loop geen risico's!

Om het wat beter inzichtelijk te maken heb ik het volgende verhaal:

Er was eens een Zwitserse jongeman die had net zijn vrachtwagenrijbewijs gehaald.
Hij las een vacature in de krant in voor vrachtwagen chauffeur. In de vacature stond vermeld dat het wel heel belangrijk was dat je goed door de bergen kon rijden ...
De jongeman solliciteerde maar dacht ondertussen, ik zal wel weinig kans maken want ik ben nog maar net chauffeur ze zullen eerder wel een ervaren man aannemen.

Inmiddels solliciteerden er ook andere chauffeurs de een na de andere kwam op gesprek en vertelde in het gesprek: ik kan heel goed rijden ik kan wel 1,5 meter van het ravijn vandaan rijden met gemak zonder dat er iets mis zal gaan!
De vogende sollicitant kwam binnen en zei: Man ik kan een meter van het ravijn vandaan rijden met gemak! Er zal niets gebeuren.
Nog een sollicitant kwam en die kon een HALVE meter van het ravijn vandaan rijden en zweerde dat er niets mis zou gaan.
Als laatste kwam je jongeman binnen en zei: " Meneer ik heb nog maar net mijn rijbewijs, en ik heb geen ervaring met het rijden in de bergen, maar ik zorg ervoor dat ik HEEL ver van het ravijn vandaan blijf!!!
De werkgever zegt jij bent aangenomen!!!

Begrijp je wat ik wil zeggen met het bovenstaande verhaal?
God wil geen christenen die kunnen laten zien hoe dicht ze bij satans praktijken kunnen leven en dat er toch niets zal gebeuren.
God verlangt naar christenen die heel ver maar dan ook heel ver van van zijn spelltjes vandaan blijven.
Vraag in je gebed of God je geestlijk inzicht wil geven voor dit soort zaken.

Gods zegen!
Samanthi
@Antoinette
Super mooi voorbeeld
Wijzelf houden ons voor de zekerheid al vandaan van 999 spellen.
Ik had steeds zo mijn bedenkingen en die worden steeds bevestigd.
Je voorbeeld sterkt me er in dank je wel.
Gr van Samanthi
Cloudsadmirer
Fem: wel eens 999 op zijn kop gelezen? juist... dan is het de duivel met zijn getal!
Samanthi
@Rinske
precies!
Pompelmoen
@Rinske
Laat ik vooropstellen dat ik zelf ook absoluut geen fan ben van spellen met weerwolven, brandstapels en wat dies meer zij; ik zou er denk ik geen zin in hebben om mee te doen als bij mijn vrienden dit spel op tafel kwam.
Maar om waarde te hechten aan dingen als het getal 666 - dat vind ik bijgeloof! Enige nuchterheid met betrekking tot dat soort materiële en door mensen gefabriceerde artefacten vind ik gewenst. Bijgeloof is bovendien niet bijbels, toch?
Maartje
@Pompelmoen
Ja, bijgeloof is onbijbels. Nuchterheid is gezond.
Toch moeten we het getal 666 niet zomaar afdoen als bijgeloof. In de Bijbel wordt immers over dat getal geschreven.
Soms worden dingen luchtig weggewuifd die wel degelijk gevaarlijk zijn. Onderschat de macht van satan niet. Dit getal is toch echt een rechtstreekse verwijzing naar de duivel.

Laten we niet het randje opzoeken of er over gaan in onze tijdsbesteding:
'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.'
1a2b3c
Pompelmoen en Maartje,
Ik ben het met jullie allbei eens maar er staat 999 en da's toch wat anders dan 666. Natuurlijk, als je het op z'n kop houd.....maar dan kan je overal wel iets van maken.
fem
Ik denk wel dat ze het expres 999 hebben genoemd, met het oog op dat het omgekeerd 666 is. En dus? Is dit berichtje nu demonisch omdat er 666 in staat?

Waarom werd the passion of the christ zoveel bekeken? Omdat hij erg omstreden was. Waarom werd the lord of the rings en narnia veel bekeken, omdat ze erg omstreden waren. Als mensen gaan zeuren van "dit en dat is echt niet goed, dat kan echt niet" dan is dat gratis reclame voor die films/spellen. Het kledingmerk Gsus is ook omstreden waardoor er juist in christelijke bladen veel reclame voor wordt gemaakt. Weliswaar negatieve, maar dat is ook reclame. De donorshow van BNN was ook enorm omstreden, waardoor iedereen er naar keek en er superveel reclame voor was. Als je dus een slimme fabrikant maakt zorg je dat je spel aanstootgevend is, dat het net iets over the top is, dat het de tongen los maakt.

De duivel vindt geen ingang bij je via een plaatje op een spelkaartje. De duivel vindt ingang wanneer je zondigt. Het is een leuke afleidingsmanouvre van hem door allerlei christenen helemaal te gaan laten flippen om zogenaamd occulte spelletjes, waardoor ze niet meer gericht zijn op het herkennen van daadwerkelijke zonde.
Pompelmoen
@fem
Dit is mij uit het hart gegrepen!