Ingewikkeld DNA

Opleidingsdocent Academie Gezondheidszorg / Geen reacties

Vraag

Hoe werkt DNA en is het een bewijs tegen de evolutietheorie?

Antwoord

Hoewel het een heel ingewikkeld proces is, probeer ik het kort uit te leggen. Hoop dat het zo voldoende is.

In elke cel van ons lichaam bevindt zich een kern met daarin chromosomen. Deze bestaan uit DNA en deze stof bevat onze erfelijke eigenschappen. Het aflezen van DNA is een heel ingewikkeld proces. In het kort komt het er op neer dat er een soort kopie gemaakt wordt (zogenaamd RNA) en als dat wordt afgelezen (in de ribosomen van een cel) worden er eiwitten gevormd. De ribosomen lezen de codes af in het RNA en de bijbehorende aminozuren worden aan elkaar gemaakt tot eiwit. Zoals verschillende letters tot verschillende woorden leiden, zorgen verschillende aminozuren voor de diversiteit aan eiwitten. In verschillende cellen wordt een ander deel van het DNA afgelezen. Zo maakt een zenuwcel andere eiwitten dan een cel uit een speekselklier.

Er blijkt ook een deel van het DNA niet afgelezen te worden. Het DNA waar een 'foutje' in zit kan soms gerepareerd worden en anders worden er andere eiwitten gemaakt. Stukjes DNA blijken ook te kunnen verspringen, etc. Kortom: het hele DNA proces is dermate ingewikkeld dat er nog steeds onderzoekers druk bezig zijn om te kijken hoe het precies werkt. Het blijkt vaak ingewikkelder dan men eerst dacht.

Je kunt zeggen dat zo'n moeilijk proces moeilijk 'spontaan' kan ontstaan. Dat zal een creationist ook zeggen. Een evolutionist wijst echter op zaken als: waarom zit er zoveel DNA dat niet afgelezen wordt? Vergelijk eens het DNA van mensen met dieren? Is er veel verwantschap?

Het is dus niet eenvoudig om te zeggen dat het aflezen van DNA een bewijs is tegen de evolutietheorie. De ingewikkeldheid maakt dat niemand nog exact weet hoe het precies werkt. Misschien is het juist die ingewikkeldheid die wijst op een hoger plan, op de Bouwheer/Schepper!

Lees meer artikelen over:

DNAevolutietheorie