Energetix-magneten

prof. dr. M.J. Paul / 4 reacties

Vraag

Ik heb het een en ander gelezen over Energetix-magneten, bijvoorbeeld een armband. Dit heeft mogelijk een goede werking op je doorbloeding. Ik vraag mij af hoe dit zit, of dat hier mogelijk sprake is van een occulte werking? Ik wil dit graag weten, omdat ik hier in mijn omgeving mee te maken heb.

Antwoord

Beste vraagsteller

De verkopers van Energetix-magneten beweren dat de natuurlijke kracht van de magneten een gunstige invloed heeft op ons lichaam. Ze geven ook voorbeelden van mensen die er baat bij hebben. Daar tegenover zijn er websites die kritisch zijn over de effecten en menen dat mensen vooral baat hebben bij de suggestie dat er verbetering optreedt (het placebo-effect). Zie bijvoorbeeld http://skepp.be/nl/apparatuur/magneet-diagnose-therapie en http://www.skepsis.nl/magneettherapie.html.

Ik meng mij niet in deze discussies, maar ga slechts in op de vraag naar occulte werking. De magneten hebben alleen een natuurlijke werking en er is op zichzelf geen relatie met het occulte. Het is mogelijk dat behandelaars zich inlaten met occulte praktijken, maar het dragen van magneten hoeft hier niet mee te maken hebben.

Iets anders is het ‘magnetiseren’, ook wel ‘strijken’ genoemd, waarbij behandelaars door hun handen krachten overdragen op mensen of dieren ter genezing. Hieraan is de naam van F. Mesmer (18e eeuw) verbonden. Deze methoden kunnen wel degelijk occult zijn. Zie http://www.stichting-promise.nl/magnetisme-en-kosmische-energie/magnetisme.htm

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultsieraden
4 reacties
mortlach
Ik val duidelijk in het kamp van de skeptici. Om de zoveel tijd komen die magneten weer eventjes op met allerlei vage beschrijvingen waarom ze zouden werken. Ik vermoed dat enige verbetering enkel en alleen aan het placebo-effect te danken is.

Inherent occult lijkt het me niet; enkel lui die je voor heel veel geld hele goedkope magneten proberen te verkopen.

Wat je je moet bedenken, is dat als de claims kloppen, magneetvelden van deze magneten dus bevorderlijk zijn voor de gezondheid, maar magnetische velden die worden opgewekt door mobiele telefoons en huishoudelijke apparaten juist weer slecht, terwijl het natuurkundig weinig verschil maakt.
Darius
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.</i>
Arjan
Er bestaat geen enkel, nog geen fractie, wetenschappelijk bewijs voor deze werking. Samen met homeopathie is dit wel zo'n beetje de grootste onzin ooit. Nu begrijp ik dat geloof en wetenschap wel eens botsen, maar ik lees nergens in de Bijbel dat we moeten geloven in kwakzalverij. Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken lijkt me. Ik heb een collega die zich ook volhangt met deze nonsens. Ze geeft er bakken met geld aan uit. En als ik vertel dat ik in God geloof, en in Jezus, en in hemel en hel, dan verklaart ze me voor gek...
rotterdam
De professor heeft gelijk, het is inderdaad niet occult.
Het is wel misdadig.
Haarlemmerolie in een modern jasje.
Goedgelovige mensen, geld uit hun zak kloppen met deze onzin is n.l. flessentrekkerij en dat is strafbaar in Nederland.
Het is me een raadsel waarom deze bedrijven niet aangepakt worden.

En ja Arjan, bekend verschijnsel, mensen hebben via de voordeur het geloof van hun jeugd de deur uitgegooid en halen via de achterdeur dit en andere soort kolder naar binnen.