Frequentie en duur stille tijd

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Moet er elke dag een stille tijd gehouden worden? Hoelang?

Antwoord

Beste vriend(in),

In het voorwoord van een dagboek voor jonge mensen las ik o.a. het volgende:

“Je herkent dat wel. Even stil... Dat zeggen we wel eens tegen elkaar als er aan de maaltijd een laatkomer is die nog ‘even’ moet beginnen. De anderen moeten dan even stil zijn. En gaat het ook vaak 's avonds niet zo... Voor je gaat slapen? Nog even een stukje uit je Bijbeltje lezen en bidden... En dan slapen. De titel van dit boek wil ergens anders heen wijzen! Jonge mensen leven in een rusteloze maatschappij, waarin nauwelijks tijd is voor een stukje rust en bezinning; voor stille momenten. Toch lezen we in de Bijbel van mensen die zich terugtrokken in de stilte voor gebed en overdenking. Denk maar aan Mozes en Daniël en vele anderen. En van de Heere Jezus lezen we dat Hij na een drukke dag de eenzaamheid zocht om te bidden. Op de hoogte van de berg zocht Hij de omgang met Zijn hemelse Vader. Hij was daar alleen. In de stilte. Zo wekt de HEERE ons in Zijn Woord op om Hem te zoeken. Om de stilte te benutten.

Om in de binnenkamer te zijn. Alleen voor de Heere. Niet zomaar even... Maar gedurig!!!!! Om Zijn aangezicht te zoeken. Om Zijn Woord te overdenken. Dit dagboek wil daarbij een hulpmiddel zijn. Het wijst in de eerste plaats heen naar Gods Woord. Lees altijd eerst je Bijbel. Immers alleen dat Woord kan ons wijsmaken tot zaligheid. Daarbij kunnen de dagboekstukjes je helpen bij de overdenking van het geìlezen Schriftgedeelte”.

Het lijkt me dat dit stukje voldoende antwoord op de vraag geeft. Wat leerde je al op de kleuterschool? “Lees je Bijbel, bid elke dag.” En als je echt de Heere zoekt zeg je: “Heere, wat een wonder dat ik Uw Woord mag hebben; dat ik tot U bidden mag; dat ik elke dag stille tijd mag houden.” Dan is de stille tijd niet gauw te lang.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Driessen

Tags in dit artikel:

stille tijd