Joden en Zionisten

Ds. A. Jonker / 1 reactie

Vraag

Wat is het verschil tussen Joden en Zionisten? Is er nog toekomst voor Israël bijbels gezien?

Antwoord

Joden zijn zij die afstammen van de twaalf stammen van Israël. Eerst woonden zij allen in het Beloofde land, tot aan de Ballingschap in Assyrië (722 voor Christus) en in Babel (587 voor Christus). Na de ballingschap is een rest van de Joden uit Babel terug gekeerd naar het stuk land bij de Middellandse Zee wat God aan Abraham en zijn nakomelingen beloofd heeft. Nadat in 70 na Christus Jeruzalem en de tempel verwoest waren, zijn de Joden verstrooid over ‘de hele wereld’. Van de 15 miljoen Joden wonen er ongeveer 6 miljoen in de staat Israël.

Joodse-Zionisten zijn Joden die verlangen om uit de wereldwijde verstrooiing terug te keren naar Sion, een aanduiding voor Jeruzalem. Joodse Zionisten willen Israël als Joods thuisland en steunen de staat Israël. Het zal duidelijk zijn dat dus niet alle Joden Zionisten zijn.

Is er nog toekomst voor Israël bijbels gezien?

Volgens Romeinen 9-11 heeft God Zijn volk Israël niet verstoten. De beloften die God eenmaal deed, heeft Hij nooit herroepen. Daarbij heeft God de belofte gegeven  dat Israël als volk Jezus als de Messias zal erkennen. Om de vervulling van deze belofte mogen we bidden!

De Joden die nu al in Jezus als de Messias geloven, worden Messiasbelijdende Joden of Messiaanse Joden genoemd. In Israël zijn er op dit moment ongeveer 12.000-15.000 Messiasbelijdende Joden. Zij hebben ons gebed en financiële steun hard nodig.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) JodenIsrael
1 reactie
mortlach
Een tijdje terug heb ik nog een lezing vertaald van een Hassidisch joodse rabbijn waarin hij duidelijk maakte dat zionisme en orthodox Jodendom onmogelijk samen kunnen gaan. De precieze details zijn me helaas ontschoten.