Wat moet je doen als je niet meer wilt leven? Ik weet het niet meer...

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je niet meer wilt leven? Ik weet het niet meer...

Antwoord

Beste vragensteller,

De vraag die je stelt is kort en krachtig, het klinkt als een roep uit grote nood, waarbij ik op wil merken dat het goed is dat je deze vraag gesteld hebt, want achter deze vraag gaat een hele wereld van gedachten, gebeurtenissen en/of persoonlijke problematiek schuil. Nu is het wel heel moeilijk om een antwoord te geven omdat mij niets bekend is over de achtergronden van je vraag, van jouw persoonlijke omstandigheden, toch wil ik proberen om er wat op in te gaan.

Wat betreft het eerste gedeelte van de vraag: “wat moet je doen als je niet meer wilt leven” gaan mijn gedachten naar Job, al zijn de omstandigheden in zijn leven waarschijnlijk heel anders dan die van jou. Hoe zegt hij bijvoorbeeld in hdst. 6:11: “wat is mijn vooruitzicht dat ik nog langer zou willen leven”? Natuurlijk hebben we deze woorden in het verband te zien, maar hij stelt intussen wel deze vraag! Wanneer jij nu deze vraag stelt dan kan ik mij goed indenken dat voor jou de vooruitzichten ook niet (meer) aanwezig zijn, en daarom is het goed om je te richten op het heden en verleden, want het heden en het verleden zullen hoogstwaarschijnlijk jou tot deze vraagstelling gebracht hebben.

Als je hierbij vraagt “wat moet ik doen” dan geldt hier ook het woord van God: Ken Mij in al je wegen. De beste plaats om al je nood en al je omstandigheden neer te leggen is bij Hem, maar dat betekent niet dat je je daarna maar afwachtend moet opstellen. We hebben in onze omstandigheden ook onze verantwoordelijkheid om bezig te zijn en bezig te blijven; hierbij hebben we soms wel hulp nodig, dat besef je zelf ook, dat blijkt uit de vraag die je gesteld hebt. Daarom is het goed dat je bij iemand een luisterend oor vindt, maar ook iemand die je in jouw persoonlijke problematiek met raad en daad bij kan staan, waarbij ik zeker weet dat die mensen er zijn en dat God hen voor anderen wil gebruiken.

Een mogelijkheid is om op de hoofdpagina van het Refoweb de advertentie van Mindguide aan te klikken, waarna je op die pagina een rode knop vindt met daarboven geschreven: Problemen? Klik deze aan en je wordt daar de mogelijkheid gegeven om in contact te komen met een hulpverlener van Eleos. Natuurlijk mag je ook je vraag via het Refoweb wat uitgebreider aan mij richten. Wees er van overtuigd dat je er mag zijn, en dat anderen je graag willen en er aan willen bijdragen dat je het leven weer ziet zitten!

Heel veel sterkte.

Ds. P. C. van Keulen