Speciale jeugddienst organiseren

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Aan een Hersteld Hervormde dominee. Tijdens een avondje met drie vrienden kwam het idee naar boven om binnen onze gemeente een speciale jeugddienst te organiseren. Het idee is om een dominee of kandidaat uit te nodigen die dicht bij jongeren staat en die ook een preek houdt die aansluit bij de leefwereld van jongeren. We bovendien verschillende muziekinstrumenten gebruiken en misschien ook wat gezangen zingen. Uiteraard is de dienst voor de gehele gemeente bij te wonen en wij dachten zelf om deze dienst in de avond te houden. Wel willen we natuurlijk veel jongeren uitnodigen, ook die niet gelovig zijn. Het is dan ook gelijk een soort van evangelisatiedienst. Omdat het een nieuw idee is, heb ik het  voorgelegd aan mijn ouders en oma en zij vinden het gelukkig een goed idee. Met de kerkenraad is het nog niet besproken. Mijn oma zei dat ik beter eerst de vraag kan stellen of een dienst als deze op zondag kan worden gehouden volgens de kerkorde. Dat is eigenlijk mijn vraag die ik hier dan ook wil stellen. En weet u of er al vaker dergelijke diensten zijn gehouden binnen onze kerk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstellers,

De nu nog geldende tekst van de kerkorde maakt het in elk geval mogelijk om bijzondere kerkdiensten te houden met het oog op bepaalde doelgroepen, zoals jongeren ( Ord. 6.2.1 van de Hervormde Kerkorde ). Of dat ook in de herziene kerkorde het geval zal zijn is echter de vraag. Daar moet de synode nog over beslissen, maar het lijkt erop dat een dergelijke bepaling niet gehandhaafd blijft.

Je zult het in elk geval niet buiten de kerkenraad om kunnen doen. Bij mijn weten is het houden van speciale jeugddiensten -zeker op zondag- in onze kerk niet gebruikelijk. Ik zou er geen voorbeelden van kennen waar dit gebeurt. Jullie hebben het over het zingen van liederen en gebruik van andere instrumenten: in zondagse kerkdiensten binnen onze kerk zou ik me dat nauwelijks kunnen voorstellen. Wel zijn er bijv. op bid- en dankdagen , op de zondag van de opening van het winterwerk e.d. wel diensten waarin de preek meer op kinderen en of de jeugd is afgestemd. Maar dan wordt toch altijd de gewone liturgie gevolgd, voor zover ik weet.

Misschien dat voor doordeweekse evangelisatiesamenkomsten, die niet het karakter hebben van een gewone kerkdienst, wel andere regels worden gehanteerd. Dat zou natuurlijk kunnen.

Persoonlijk vind ik dat het houden van kerkdiensten voor bepaalde doelgroepen niet wenselijk is. Iedere kerkdienst moet voor jonge mensen, ouderen , buitenkerkelijken en verder voor een ieder een verstaanbare boodschap bevatten. Het zingen van gezangen hoort in een eredienst niet thuis. Wij lezen daar toch ook geen apocriefe boeken? De psalmen zijn kanoniek, rechtstreeks uit Gods Woord al zijn ze berijmd. Gezangen mag men zingen en er stichting uit halen, mits ze volledig met Gods Woord overeenstemmen. Dat kan helaas niet van alle gezangen gelden, zeker van veel gezangen uit de huidige tijd niet. Laten we het in de eredienst houden op wat God Zelf ons op de lippen legt.

Hartelijk dank voor je vraag,
Ds. J. L.Schreuders, Urk

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

jeugddienstkerkdienstkerkorde