Met vrienden op vakantie

B. Noteboom / 3 reacties

Vraag

Aan het begin van dit jaar hebben mijn vriendengroep en ik een vakantie geboekt naar Spanje. Over een aantal weken is het zover, dan vertrekken we met Beter-Uit Reizen. We hebben er met z'n allen onwijs veel zin in, de plannen zijn gemaakt wat we allemaal willen doen. Strand, zon en feesten etc. Nu is het zo dat ongeveer drie maanden daarna, God in mijn leven begon te werken. Sindsdien, ben ik veel dichter bij de Heere gaan leven, door middel van persoonlijk gebed en het lezen van de Bijbel. Ik heb nu ook het verlangen om bij God te zijn en wil het niet meer zoeken in 'de wereld'. Nu is het niet zo dat ik voorheen niks met God te maken wilde hebben, ik deed alleen niks met de prediking. Dat heb ik nu wel. Ik wil nu het aankomende seizoen mijn geloof belijden en daar heb ik erg veel zin in. Ik zie dat het leven met God zoveel rijker is dan zonder Hem. Het probleem is, dat als we straks op vakantie gaan, dat we daar dingen gaan meemaken die ik eigenlijk helemaal niet wil. De dominee zei het gisteren nog zo toen de preek over Jona ging, dat God ons altijd ziet. Hij zei ook: "Ook als je met je vrienden op vakantie gaat, waar je ouders je niet zien, maar God ziet alles!" Wat moet ik nu doen? Moet ik gewoon meegaan met mijn vrienden als we 's avonds uitgaan, of moet ik alleen achterblijven in het hotel? Ik weet namelijk dat bij alles wat je doet je verantwoording bij God af moet leggen en dit is juist iets waar ik zo veel mee bezig ben! Ik leg het ook in mijn gebed bij God neer. Ik heb het ook tegen m'n vrienden gezegd, en zij zeggen dat met gezelligheid niks mis is en dat we nog jong zijn etc. Ik heb hier nu erg veel moeite mee. Wat moet ik nu en straks doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Goed dat je deze vraag stelt. Je merkt nu Christus in je is gaan leven dat je kijk op het leven enorm verandert! Daarom is het goed dat je je vooraf je bezint op de invulling van je vakantie.

Je hebt er voor gekozen om met Beter Uit Reizen te gaan. Deze organisatie staat volgens hun website garant voor een christelijke vakantie. Dus niet zoals de wereld hun vakanties inricht (zon, zee, strand, feesten, sex - a la Oh, oh Gerso), maar genieten van Gods schepping en samen stilstaan bij het eeuwig blijvende Woord van God. De christelijke identiteit vormt nog steeds het hart en het uitgangspunt van de reisorganisatie, dus als het goed is zal deze reis je geloofsleven verrijken en opbouwen.

Misschien vinden er dingen plaats waar je niet in mee kunt gaan (ik hoop niet dat Beter Uit de grenzen bewust opzoekt om daarmee misschien jongeren over de streep te krijgen). Oordeel dan niet over de anderen, maar maak voor jezelf een duidelijke keuze of je daaraan meedoet. Ga niet over de grenzen van jouw sprekende geweten. En hierin is belangrijk: een ieder zij in zijn/haar gemoed ten volle verzekerd.

Zelf zou ik als christen niet kunnen gaan feesten in een disco/kroeg, maar gezellig met elkaar wat drinken op een terrasje zie ik als een heerlijke ontspanning! Daarin mag je zelf keuzes maken. En juist door daar voor uit te komen zul prachtige gesprekken krijgen. In het 'ergste'  geval ben je een avond alleen in het hotel... Een uitgelezen kans om Ontmoetingstijd met God te hebben! HEERlijk!!

Ik wens je een Beter Uit-vakantie toe, met het oog op onze ZALIGmaker: Jezus Christus!

Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

uitgaanvakantievriendschap
3 reacties
jsml
Beste vraagsteller,
Wat geweldig dat dicht bij God wilt leven en inziet dat zo'n leven zoveel rijker is dan een leven zonder God. En inderdaad, een dergelijk leven betekent soms ook keuzes maken. Of misschien wel je keuzes LATEN maken.

De kwestie die je aanhaalt is voor mij erg herkenbaar. Ik weet uit ervaring tegen welke moeilijkheden je aanloopt. Maar ik weet ook uit ervaring dat die moeilijkheden wegvallen als je het van God verwacht. Net voordat ik op vakantie ging zag ik er enorm tegenop. Toen vroeg iemand mij: Verwacht je het niet teveel van jezelf? En daar had ze gelijk in. Een paar dagen later las ik in de Bijbel: Jes. 56:4-5, Want zo zegt de HEERE over de ontmanden die Mijn sabbatten in acht nemen, verkiezen wat Mij behaagt, en vasthouden aan Mijn verbond: Ik zal hun in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan die van zonen en dan die van dochters; een eeuwige naam zal ik ieder van hen geven.

Je wilt niet weten hoe geweldig mijn vakantie was, al heb ik meerdere dingen niet aan meegedaan. Er werd voor me gezorgd. Ik verveelde me geen moment want er was altijd Iemand bij me.

Ik wil je een hele fijne vakantie toewensen. Geniet ervan. En misschien móét je wel zijn om met je doen en laten een getuige te zijn voor Jezus. Misschien gebruikt God jouw doen en laten wel weer om iemand anders stil te zetten. Misschien moet jij wel mee om anderen te behoeden voor (grove) zonden. Wees dan dankbaar dat God jouw daarvoor wil gebruiken. En vergeet niet dat juist zulke momenten je enorm kunnen versterken in je geloof. Als je het maar van Hem verwacht....

Ga met God.....
Lisanne
Ik ben ook met Beter-uit op vakantie geweest naar Rhodos, maar zo christelijk vind ik Beter-uit helemaal niet (zal wel aan de bestemming liggen). Ja, onze reisleidster kreeg het voor elkaar dat iedereen naar de avondsluiting kwam elke dag en las op zondag voor uit een mooi boekje waar iedereen bij was. Maar daarna ging iedereen zijn gang en gingen ze allemaal discotheken in. Ze bad zelfs bij de avondsluiting of God mee wilde gaan als we nog iets gingen drinken: vervolgens ging heel de bende los. Ik was gelukkig samen met een vriendin die dit ook niet wilde dus bleven we samen in het hotel of gingen iets anders doen.

Als je hierin echt helemaal alleen staat is het wel lastig hoor.. kans dat je er buiten valt is groot en dat is gewoon niet leuk op vakantie.
Ik geloof dat God je hierin wil leiden.. bespreek het met een oudere broeder of zuster!
naam
Ik vind Beter-uit ook niet christelijk (denk aan sfeer, kleding, vrijetijdsbesteding, feesten, enz).
Wees jezelf! Doe geen dingen die je niet wilt, leg het uit en verder niet.
Maar wees een lichtend licht en een zoutend zout.
Fijne vakantie!