Veel gehad aan biecht

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Koeman. Dank u voor het antwoord op mijn vraag over de biecht. Ik heb ondertussen gebiecht en ik heb er veel aan gehad. Ik voel me rustiger. Ik kan het echt iedereen aanraden. De bevrijding die ik voelde was overweldigend. Ondanks dat ik weet dat God altijd vergeeft wanneer je je zonden oprecht belijdt, voelt het 'schoner'... dat ik nu 'echt' vergeven ben (ik weet even geen betere omschrijving). Zelfs mijn schuldgevoel ging er mee weg. En dat had ik niet verwacht. Ik denk dat ik het biechten het beste met een rechtbank kan vergelijken: ikzelf door mijn geweten veroordeeld, zoals een officier van justitie dat doen kan en de dominee als advocaat. En dan vrijgesproken worden door het bloed van onze Heere is heel apart. Het is misschien geen goede vergelijking, maar zo voelt het wel.

Antwoord

Beste broeder/zuster,

Dank voor uw positieve reactie en informatie n.a.v. uw vraag en mijn handreiking daarbij. Fijn dat u deze ervaring van bevrijding hebt ontvangen en het biechten metterdaad deze uitwerking op u en uw geweten mocht hebben.

Van Luther is bekend dat hij steeds -juist nadat hij Gods genade mocht ervaren- weer en soms meer werd aangevochten inzake zijn verleden en zonden. Hij leerde gaandeweg zijn beschuldigers te verwijzen naar Zijn Heiland en zocht zelf bescherming niet bij zijn eigen gevoelens, maar achter het bloed van Christus. Bloed dat werkelijk reinigende en vernieuwende kracht heeft. Daartoe wil de Heilige Geest als de beste Advocaat op aarde ons bijstaan, terwijl de Heere Jezus het in de hemel is.

Wie het Lam volgt, heel dicht bij Hem blijft, wordt bewaard en komt veilig in het beloofde land.Daarbij is ook de gemeenschap van medegelovigen die echt meeleven en meestrijden van belang. Ik wens u voor het vervolg Gods liefdevolle nabijheid toe!

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

biechtvergeving