Avondmaal en Doop bij baptistengemeenten

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Als je als volwassene gedoopt wordt, moet je toch beloven om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal? Mensen die als volwassene gedoopt zijn, zie ik dat niet doen. Kunt u me dat uitleggen?

Antwoord

Inderdaad, bij baptistengemeenten -die de doop op geloof praktiseren- staat de doop niet los van de invoeging in het gemeenteleven. Beide zijn sterk op elkaar betrokken. Zelfs zo dat de doopkandidaat, voordat overgegaan wordt op de doophandeling, belooft om met de gemeente te volharden in het onderwijs, de gemeenschap, het vieren van het Avondmaal en de gebeden. Leidend hierin is vooral Hand. 2:41 en 42.

Gedoopt worden en ingevoegd worden in de gemeente en voluit participeren in het gemeenteleven horen dus helemaal bij elkaar. En omdat iemand dat ook voor God en de gemeente in het openbaar beloofd heeft, wordt daar ook op toegezien.

Ds. M. Gorsira, Baptistengemeente Doorn e.o.

Lees meer artikelen over:

baptisme